Gazeta.JawnyLublin.pl

NA STRAŻY MIASTA

Diety w Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych rosną jak na drożdżach

KRPA

Diety w Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ciągle rosną. W marcu członkowie komisji otrzymali w sumie ponad 45 000 zł. Rekordziści zarobili po 2200 zł.

Czy członkowie lubelskiej komisji idą na rekord Polski?

Dla porównania za marzec ubiegłego roku diety wyniosły ponad 40 000 zł. W tym roku już 5 000 zł więcej. Środki przeznaczane na wynagrodzenia członków komisji stale rosną.

Jeśli kwoty wypłacanych diet utrzymają się na tym poziomie co w marcu, to Lublin może zostać miastem, które najwięcej w skali kraju wydaje na wynagrodzenia członków komisji rozwiązywania problemów alkoholowych (obecnie najwięcej w Polsce na wynagrodzenia członków komisji wydaje Łódź – 544 tysiące złotych rocznie). Już teraz diety członków komisji pochłaniają ponad 5,5% wpływów z opłat za sprzedaż alkoholu. A może być jeszcze więcej (czyt. drożej).

Poniżej zamieszczamy pełną listę płac członków komisji za miesiąc marzec 2017:

Dlaczego tak dużo wydajemy na wynagrodzenia?

Sposób wynagradzania członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych uchwala Rada Miasta. Ta uzgodniła, że ich diety za udział w każdym posiedzeniu wynoszą 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę, czyli w tym roku to 200 zł. Przewodniczący, wiceprzewodniczący i sekretarz komisji mają też dodatek miesięczny.

Według sprawozdania z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2016 rok, zespół opiniujący (który liczy 16 członków) na 47 posiedzeniach zaopiniował 335 wniosków o zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych.

Tymczasem kontrola urzędu miasta w 2011 roku negatywnie oceniła „nadmierną liczbę członków Zespołu Opiniującego w stosunku do liczby i zawiłości tych wniosków (w 2010 r. zespół ten odbył 52 posiedzenia i rozpatrzył 537 wniosków, co oznacza, że statystycznie na każdego członka zespołu przypadało rozpatrzenie tylko jednego wniosku w czasie jednego posiedzenia)” (zobacz wyniki kontroli). Dla porównania w ubiegłym roku na każdego członka zespołu przypadało rozpatrzenie mniej niż pół wniosku w czasie jednego posiedzenia. Czyli efektywność spadła dwukrotnie!

Wniosek? Posiedzeń komisji jak i członków powinno być mniej w stosunku do obowiązków. Zwłaszcza biorąc pod uwagę zakres pracy, jakim się zajmują w czasie swoich posiedzeń.

Kto zasiada w komisji

Aby zostać członkiem komisji nie trzeba się specjalnie wysilić. Wystarczy skończyć kilkugodzinne szkolenie (takie właśnie ukończyła część członków komisji, co wynika z dokumentów do których dotarliśmy wcześniej). Decyzję o powołaniu w skład komisji podejmuje Prezydent miasta i on (w każdej chwili) może odwołać dowolną osobę, bez podania konkretnej przyczyny. W komisji nie obowiązuje zasada kadencyjności.

Od 12 kwietnia 2017 komisja liczy już 24 członków. W jej składzie zasiada m. in. pięcioro radnych obecnej kadencji, jedna żona radnego, pięcioro radnych poprzedniej kadencji, czworo członków partii Platforma Obywatelska niebędących radnymi oraz jedna osoba, która kandydowała w poprzednich wyborach do rady miasta z listy PO.

12 kwietnia Prezydent odwołał z komisji radnego Dariusza Jeziora (PiS). Podobno ze względu na konflikt interesów, bo radny zaczął pracować w Wojewódzkiej Inspekcji Handlowej, która może kontrolować przedsiębiorców sprzedających alkohol. Prezydent nie widzi jednak przeszkód w tym, że w komisji zasiadają radni, który rozliczają go np. z wykonania budżetu miasta albo przyjmują sprawozdanie z działalności tej komisji (w której sami zasiadają).

To nie pierwszy przypadek, kiedy Prezydent odwołał miejskiego radnego ze składu komisji. W kwietniu 2013 Prezydent odwołał z komisji radnych PO Zbigniewa Jurkowskiego i Beatę Stepaniuk. Podobno za krytykę wobec Prezydenta, jakiej dopuścili się radni. Ostatecznie Jurkowski wrócił do komisji.

Podobał Ci się artykuł?
1010

Pomóż nam tworzyć następne. Dzięki Twojej pomocy Lublin może być Jawny!

Idea Bank
34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Czytaj również

Zobacz wszystkie

Obywatele bez prawa do (aktualnego) prawa

Od prawie 7 lat gminy muszą ogłaszać prawo miejscowe w formie przyjaznej mieszkańcom. Każda uchwała, która była zmieniana w ciągu roku powinna posiadać treść pierwotną wraz z naniesionymi wszystkimi zmianami. Ustawodawca chciał w ten sposób ułatwić obywatelom…
czytaj dalej

Postępowanie ws wygaśnięcia mandatu prezydenta odroczone. Sąd gra na czas?

Postanowienie sądu ws niedopuszczenia Fundacji Wolności do postępowania Zażalenie na podstanowienie sądu
czytaj dalej

Czy potrzebna nam bezpłatna komunikacja?

Lublinowi dokuczają dwie choroby cywilizacyjne: korki i smog. Wprowadzenie w Lublinie bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży to kuracja, która podleczy domowe budżety Lublinian. Wątpliwy jest wpływ tej zmiany na natężenie ruchu samochodowego i jakość powietrza…
czytaj dalej

Dług Lublina. Historia prawdziwa

Oficjalny dług publiczny naszego miasta wg stanu na 30 września 2017 roku wynosi 1,45 mld zł. Ile wynosi faktyczny dług Lublina, z czego on wynika i czy są jakieś pozytywne strony zadłużenia? Prawie półtora miliarda oficjalnego…
czytaj dalej