Gazeta.JawnyLublin.pl

NA STRAŻY MIASTA

Kultura parkowania























Wspieram Jawny Lublin:
PLN
slu

Miasto wciąż nie radzi sobie z zaparkowanymi autami. Kultura parkowania leży. Funkcjonująca od 2012 roku w centrum Lublina strefa płatnego parkowania tylko w niewielkim stopniu zmieniła uciążliwą sytuację. Strażnicy miejscy, wzywani przez poszkodowanych mieszkańców, nie są w stanie zmienić przyzwyczajeń kierowców. W takich warunkach jedynym skutecznym lekarstwem pozostają słupki. Prawdopodobnie do podobnych wniosków doszli pracownicy Centrum Kultury w Lublinie, decydując się na taki sposób zabezpieczenia terenu przy zabytkowej siedzibie Centrum.

Niestety, po naszym pytaniu skierowanym do Urzędu Miasta o szczegóły nowych rozwiązań, świeżo zainstalowane słupki zniknęły. Oczywiście ich miejsce zajęły auta.

Trudno zrozumieć takie działania, bo sam urząd przyznaje, że nowe „słupki nie stoją w pasie drogowym drogi publicznej” a „Zarząd Dróg i Mostów w Lublinie nie ma nic wspólnego ze słupkami widocznymi na załączonych zdjęciach”.

Kultura parkowania leży

Równie dziwna sytuacja ma miejsce obok Centrum Kultury, na chodniku, wzdłuż parku przy budynku PKP. Jak już informowaliśmy 10 miesięcy temu – nic się nie zmieniło. Miejsce to umożliwia bezpłatne zostawienie samochodu. Po południowej stroni jezdni miejsca parkingowe są płatne, po północnej – bezpłatne. Na nasze pytanie, dlaczego UM Lublin umożliwia parkowanie aut na świeżo położonym chodniku, usłyszeliśmy „chodnik nie jest pasem drogowym drogi publicznej”.

Brak aktywnych działań ze strony służb odpowiedzialnych za utrzymanie porządku i bezpieczeństwa, prowokuje już nie tylko mieszkańców, ale i instytucje miejskie do oryginalnych zachowań, zmierzających do ochrony mienia i porządku. Niepokoi fakt, że przedstawiane przypadki dzikiego parkowania mają miejsce w bezpośredniej bliskości siedzib urzędów miejskich i innych instytucji państwowych, wprost odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek: Prokuratury i Policji. Sytuacja nie zmienia się, pomimo artykułów i interwencji zgłaszanych u odpowiednich organów. W efekcie braku skutecznej reakcji, kierowcy zajmują kolejne wolne przestrzenie w strefie płatnego parkowania, ale poza oficjalnie wyznaczonymi miejscami.

Bez względu jednak na przyczynę, wynikiem interwencji prasowej nie może być działanie na szkodę instytucji, broniącej się przed „napastnikami”, działającej  w społecznie uzasadnionym interesie. Przykład słupków z ulicy Peowiaków, które zainstalowano w jeden dzień pokazuje, że można było z dnia na dzień, skutecznie rozwiązać problem.

W toku powstania tego artykuły, dotarły do nas informacje na temat problemów we współpracy między instytucjami miejskim w zakresie poruszanej tematyki. Ponieważ dodatkowo, nie przyniosły efektu nasze wcześniejsze interwencje, dotyczące dokładnie tego samego terenu, zdecydowaliśmy się w oparciu o art. 6.2  ustawy Prawo Prasowe przekazać Urzędowi Miasta Lublin wniosek o wyjaśnienie przyczyn oraz przedstawienie planowanych działań, zmierzających do wyeliminowania chaosu związanego z parkowaniem aut w centrum Lublina.

Jak wyeliminować nieprawidłowości

Widząc trudności, jakie przysparza administracji miejskiej doprowadzenie opisywanych miejsc do stanu zgodnego z prawem, zdecydowaliśmy się wesprzeć naszych urzędników i przygotowaliśmy gotowe pismo, zwierające konkretne rozwiązania, eliminujące nieprawidłowości:

„W związku ze stwierdzonymi błędami w oznakowaniu ulicy Okopowej, skutkującymi niebezpieczeństwem dla uczestników ruchu, proszę o podjęcie skutecznych działań eliminujących nieprawidłowości. Droga łącząca się z ulicą Okopowej, na wysokości komisariatu policji, otaczająca od strony północnej  budynek PKP obciążona jest dużym ruchem pojazdów i jest jedyną drogą obsługującą ten obszar. Auta parkujące na ulicy Okopowej, bezpośrednio przed i za zjazdem w drogę wewnętrzną, w znaczący sposób ograniczają widoczność dla pieszych i kierujących pojazdami, które próbują włączyć się do ruchu, co powoduje zagrożenie w ruchu drogowym. Mając na uwadze te okoliczności, należy zaprojektować rozwiązania w postaci znaków pionowych lub poziomych (bądź łącznie) oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu (UBR), które uniemożliwią zatrzymywanie (postój w odległości mniejszej niż 10 metrów od wjazdu do drogi wewnętrznej). Nowo zaprojektowana organizacja ruchu powinna być jednoznaczna i czytelna dla użytkowników ruchu, jak również dla służb porządkowych (Straż Miejska i Policja). Proszę o wskazanie planowanego terminu wprowadzenia wnioskowanych zmian w organizacji ruchu.”

Podobał Ci się artykuł?
1010

Pomóż nam tworzyć następne. Dzięki Twojej pomocy Lublin może być Jawny!

Idea Bank
34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Czytaj również

Zobacz wszystkie

Wiemy, ile zarabiają piłkarze Motoru

Na prośbę zainteresowanych mieszkańców, zwróciliśmy się z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej na temat wynagrodzeń i premii dla piłkarzy Motoru Lublin. Klub udzielił odpowiedzi na pytanie o wysokość sumy miesięcznych wynagrodzeń piłkarzy. Motor nie powie, ile…
czytaj dalej

Opinie o pracy dyrektora – jawne!

Ukrywane przez Prezydenta Zamościa dokumenty będą musiały być udostępnione. Wyrok w tej sprawie wydał dziś Wojewódzki Sąd Administracyjny. (więcej…)
czytaj dalej

Rekomendacje panelu obywatelskiego nt. zwalczania smogu

Dziś odbyło się finałowe spotkanie panelu obywatelskiego dot. jakości powietrza w Lublinie. O czym decydowali losowo dobrani mieszkańcy? Rekomendacje pozwolą w perspektywie najbliższych lat zmniejszyć smog w mieście. Paneliści i panelistki będą wybierać spośród ponad 200…
czytaj dalej

Projekt statutów dzielnic – żadna zmiana

Komisja ds. Statutów Jednotek Pomocniczych przekazała Radom Dzielnic projekt nowego dokumentu. Jednak zmian jest w nim niewiele a te które są nie wprowadzają nowej jakości. Kilkaset złożonych uwag, przyjętych kilkanaście Rady Dzielnic i Fundacja Wolności zgłosiły…
czytaj dalej