Gazeta.JawnyLublin.pl

NA STRAŻY MIASTA

Czy wygraną w konkursie kupiono za nasze pieniądze?























Wspieram Jawny Lublin:
PLN

Na początku lipca ub. roku firma ThinkTank ogłosiła ranking „Liderów Miast Przyszłości”. Znakomite drugie miejsce w kategorii prezydentów miast pow. 120 tys. mieszkańców otrzymał Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. Ustąpił jedynie Tadeuszowi Ferencowi z Rzeszowa. Na trzecim miejscu uplasował się Zbigniew Podraza z Dąbrowy Górniczej. W drugim rankingu oceniono same miasta. Pierwsze miejsce zajął Rzeszów, drugie Zielona Góra a trzecie Poznań.

Niestety nigdzie nie znalazłem dokładnych informacji o tym, w jaki sposób oceniano poszczególne miasta i prezydentów. Na pytanie o metodologię, autorzy rankingu odesłali mnie do informacji, które zostały zawarte w raporcie „25 lat samorządności. Polskie Miasta Przyszłości” oraz do informacji prasowej, którą przesyłali mediom.

Wynika z nich, że o miejscach w rankingu prezydentów decydowały: liczba sprawowanych kadencji i wynik w wyborach. Jednak jest kilku prezydentów, którzy mają lepsze wyniki od nagrodzonych. Wojciech Szczurek w Gdyni jest prezydentem piątą kadencję a w ostatnich wyborach uzyskał 75% poparcia, Zygmunt Frankiewicz w Gliwicach sprawuje władzę siódmą kadencję a w ostatnich wyborach zdobył 79% głosów. To lepsze wyniki niż np. druga kadencja Krzysztofa Żuka i wygrana z wynikiem 60%. Autorzy rankingu zapewniają, że brali pod uwagę również opinie mieszkańców miast oraz zmian w nich zachodzących. Nie podają jednak żadnych konkretów.

Przy ocenie miast wzięto pod uwagę również dane ilościowe, m. in. zmianę poziomu bezrobocia, średni poziom płac, poziom wydatków na inwestycje, dochody budżetowe w przeliczeniu na mieszkańca, saldo migracyjne, frekwencja wyborcza.

W tej samej publikacji znajdują się artykuły reklamujące wybrane miasta, np. Rzeszów, Poznań, Lublin. Zapytałem o te reklamy w poszczególnych urzędach. Okazało się, że władze Poznania zapłaciły za to 20 000 zł, Rzeszowa 15 000 zł a Lublina 14 760 zł. Umowy dotyczyły „promocji miasta w publikacji” oraz podczas konferencji. Podpisywano je na 2-3 miesiące przed konferencją.

Pani Anna Jaruga z firmy ThinkTank zapewnia, że żadne z miast nie uczestniczyło w żadnej formie w opracowywaniu rankingu. Jednak mając wiedzę o wydatkach na reklamy oraz z uwagi na brak szczegółowych wyników rankingu rodzi się pytanie, czy władze powyższych miast zostały nagrodzone za faktyczne osiągnięcia czy za wykupienie reklamy – za pieniądze podatników?

Poniżej pełna treść umowy pomiędzy urzędem miast Poznań a firmą ThinkTank. Identyczne zawarły władze Rzeszowa i Lublina.

Niestety nie jest to jedyny przypadek, kiedy publiczne pieniądze służą do kupowania nagród i statuetek. Każdego roku Związek Pracodawców Ziemi Lubelskiej organizuje konkurs „Lubelski Orzeł Biznesu”. Uczestnicy konkursu są zobowiązani wpłacić między 500 a 2500 zł, w zależności od kategorii, w której chcą otrzymać wyróżnienie. W tym roku tytuł samorządowca roku (opłata 800 zł) otrzymał Mariusz Osiak – wójt gminy Łuków. Natomiast w ub. roku laureatem w kategorii przedsiębiorstwo średnie (opłata 1000 zł) zostało Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Łęczna a burmistrz Teodor Kosiarski otrzymał statuetkę honorową (brak wyszczególnienia w cenniku konkursu).

Podobał Ci się artykuł?
1010

Pomóż nam tworzyć następne. Dzięki Twojej pomocy Lublin może być Jawny!

Idea Bank
34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Czytaj również

Zobacz wszystkie

Rozlicz swój PIT w Lublinie. Urzędnicy nie określili celów kampanii

100 000 zł na kampanię Budżet kampanii „Rozlicz PIT w Lublinie” wynosi około 100 tys. zł. Te pieniądze przeznaczone są na nagrody w loterii, podatek dochodowy od nagród, wynagrodzenie dla organizatora loterii i przeprowadzenie akcji promocyjnej.…
czytaj dalej

Kto się boi (wyników) kontroli? Część 1

W Biuletynach Informacji Publicznej (BIP) powinny znajdować się informacje o kontrolach. Do niedawna próżno było ich tam szukać. Dzięki naszym działaniom większość już się pojawiła. Czy były powody by je ukrywać?
czytaj dalej

Po referendum – czy górkowicze otrząsnęli się z „porażki” ?

W referendum w sprawie zagospodarowania górek czechowskich ok. 33% głosujących opowiedziało się za wizją parku, prezentowaną przez dewelopera. 67% uprawnionych do głosowania mieszkańców Lublina było przeciw, zgodnie z tym, do czego namawiali społecznicy. Zapraszamy na pilotażowy…
czytaj dalej

Trzy dni po referendum radni będą dyskutować nad tym, czy konsultować treść jego pytania

W środę 10 kwietnia komisja skarg, wniosków i petycji Rady Miasta Lublin będzie dyskutować nad tym, czy skonsultować z mieszkancami treść pytania referendalnego. Problem w tym, że będzie to trzy dni po przeprowadzeniu referendum. Po 72…
czytaj dalej