Gazeta.JawnyLublin.pl

NA STRAŻY MIASTA

Czy wygraną w konkursie kupiono za nasze pieniądze?























Wspieram Jawny Lublin:
PLN

Na początku lipca ub. roku firma ThinkTank ogłosiła ranking „Liderów Miast Przyszłości”. Znakomite drugie miejsce w kategorii prezydentów miast pow. 120 tys. mieszkańców otrzymał Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. Ustąpił jedynie Tadeuszowi Ferencowi z Rzeszowa. Na trzecim miejscu uplasował się Zbigniew Podraza z Dąbrowy Górniczej. W drugim rankingu oceniono same miasta. Pierwsze miejsce zajął Rzeszów, drugie Zielona Góra a trzecie Poznań.

Niestety nigdzie nie znalazłem dokładnych informacji o tym, w jaki sposób oceniano poszczególne miasta i prezydentów. Na pytanie o metodologię, autorzy rankingu odesłali mnie do informacji, które zostały zawarte w raporcie „25 lat samorządności. Polskie Miasta Przyszłości” oraz do informacji prasowej, którą przesyłali mediom.

Wynika z nich, że o miejscach w rankingu prezydentów decydowały: liczba sprawowanych kadencji i wynik w wyborach. Jednak jest kilku prezydentów, którzy mają lepsze wyniki od nagrodzonych. Wojciech Szczurek w Gdyni jest prezydentem piątą kadencję a w ostatnich wyborach uzyskał 75% poparcia, Zygmunt Frankiewicz w Gliwicach sprawuje władzę siódmą kadencję a w ostatnich wyborach zdobył 79% głosów. To lepsze wyniki niż np. druga kadencja Krzysztofa Żuka i wygrana z wynikiem 60%. Autorzy rankingu zapewniają, że brali pod uwagę również opinie mieszkańców miast oraz zmian w nich zachodzących. Nie podają jednak żadnych konkretów.

Przy ocenie miast wzięto pod uwagę również dane ilościowe, m. in. zmianę poziomu bezrobocia, średni poziom płac, poziom wydatków na inwestycje, dochody budżetowe w przeliczeniu na mieszkańca, saldo migracyjne, frekwencja wyborcza.

W tej samej publikacji znajdują się artykuły reklamujące wybrane miasta, np. Rzeszów, Poznań, Lublin. Zapytałem o te reklamy w poszczególnych urzędach. Okazało się, że władze Poznania zapłaciły za to 20 000 zł, Rzeszowa 15 000 zł a Lublina 14 760 zł. Umowy dotyczyły „promocji miasta w publikacji” oraz podczas konferencji. Podpisywano je na 2-3 miesiące przed konferencją.

Pani Anna Jaruga z firmy ThinkTank zapewnia, że żadne z miast nie uczestniczyło w żadnej formie w opracowywaniu rankingu. Jednak mając wiedzę o wydatkach na reklamy oraz z uwagi na brak szczegółowych wyników rankingu rodzi się pytanie, czy władze powyższych miast zostały nagrodzone za faktyczne osiągnięcia czy za wykupienie reklamy – za pieniądze podatników?

Poniżej pełna treść umowy pomiędzy urzędem miast Poznań a firmą ThinkTank. Identyczne zawarły władze Rzeszowa i Lublina.

Niestety nie jest to jedyny przypadek, kiedy publiczne pieniądze służą do kupowania nagród i statuetek. Każdego roku Związek Pracodawców Ziemi Lubelskiej organizuje konkurs „Lubelski Orzeł Biznesu”. Uczestnicy konkursu są zobowiązani wpłacić między 500 a 2500 zł, w zależności od kategorii, w której chcą otrzymać wyróżnienie. W tym roku tytuł samorządowca roku (opłata 800 zł) otrzymał Mariusz Osiak – wójt gminy Łuków. Natomiast w ub. roku laureatem w kategorii przedsiębiorstwo średnie (opłata 1000 zł) zostało Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Łęczna a burmistrz Teodor Kosiarski otrzymał statuetkę honorową (brak wyszczególnienia w cenniku konkursu).

Podobał Ci się artykuł?
1010

Pomóż nam tworzyć następne. Dzięki Twojej pomocy Lublin może być Jawny!

Idea Bank
34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Czytaj również

Zobacz wszystkie

Urząd odmawia przeprowadzenia konsultacji budżetu miasta

Nie będzie konsultacji społecznych priorytetów budżetowych miasta na 2019 rok. Wniosek o ich przeprowadzenie złożyło dwanaście organizacji pozarządowych. Urząd odmówił, bo obawia się ich prowadzenia w okresie wakacyjnym oraz wskazuje na brak środków i umiejętności urzędników.…
czytaj dalej

Spółka miejska nie udostępni umowy, bo reklama już nie wisi – finał sprawy w sądzie

8 sierpnia sąd rozstrzygnie czy spółka miejska postąpiła właściwie twierdząc, że nie udostępni umowy na podstawie której wisi reklama, bo między wysłąniem pytania a przygotowaniem odpowiedzi już ją zdjęła z budynku Astorii. W listopadzie radny miejski…
czytaj dalej

Prezydent zmienia zdanie: informacja publiczna nie jest informacją publiczną

Kobieta zmienną jest - mawia stare powiedzenie. Ten tekst nie będzie jednak o zmianie zdania przez kobiety tylko przez Prezydenta Lublina. Najpierw uznał wykaz spraw sądowych, w których udział brało miasto za informację publiczną, ale odmówił…
czytaj dalej

Czym zajmuje się Pełnomocnik Prezydenta ds. rozwoju piłki nożnej w Lublinie

Prawie rok temu prezydent Krzysztof Żuk powołał pełnomocnika ds. rozwoju piłki nożnej w naszym mieście. Czym w tym czasie zajmował się pełnomocnik? Sprawdziliśmy. Zapytaliśmy się Prezydenta o treści ocen, analiz, opinii, raportów i innych dokumentów wymienionych w…
czytaj dalej