Gazeta.JawnyLublin.pl

NA STRAŻY MIASTA

Autobusy na słońce?























Wspieram Jawny Lublin:
PLN
Jeden z autobusów z zamontowanymi ogniwami fotowoltaicznymi na dachu

Od kilku lat Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie stawia na energię słoneczną. Ogniwa fotowoltaiczne zamontowane na dachach autobusów pozwalają. Autobusów z panelami na dachu jest już w Lublinie 157 sztuk.

Wszystko zaczęło się w 2013 od wspólnego projektu MPK Lublin i Politechniki Lubelskiej pn. „Opracowanie technologii autobusowych struktur fotowoltaicznych zmniejszających zużycie paliwa i emisję toksycznych składników spalin”. Środki na projekt przekazało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Pilotażowy projekt trwał 2 lata i miał dać odpowiedź na pytanie czy jest to opłacalne. Użycie paneli słonecznych pozwoliło zmniejszyć obciążenie alternatorów w autobusach. W efekcie zmniejszono zużycie paliwa a co za tym idzie – emisję zanieczyszczeń. Pozytywne doświadczenia przełożyły się na podjęcie decyzji o wyposażaniu w panele fotowoltaiczne kolejnych autobusów.

Obecnie po ulicach Lublina jeździ już 157 autobusów marki Mercedes, Autosan, Ursus i Solaris z panelami na dachach – informuje Weronika Opasiak z MPK Lublin. Montaż paneli został dofinansowany przez Wojewódzki Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie.

Z prowadzonych badań wynika, że systemy fotowoltaiczne zamontowane na dachu autobusu umożliwiają pokrycie ok. 25 proc. energii elektrycznej potrzebnej w autobusie. Normalnie energia ta produkowana jest przez alternator i pochodzi ze spalania dodatkowego oleju napędowego. Obliczenia wskazują, że na oszczędności paliwa do 5 proc. w ciągu roku. Poza aspektem ekonomicznym ważny jest także aspekt ekologiczny. Każdy oszczędzony 1 litr oleju napędowego przekłada się na brak emisji 2,64 kg CO2. Zainstalowane na pojazdach systemy fotowoltaiczne pozytywnie wpływają poprawę stanu powietrza.

Dodatkową zaletą ogniw jest prawie całkowite wyeliminowanie problemu nadmiernego rozładowania akumulatorów. Część urządzeń pokładowych, jak system monitoringu, czy informacji pasażerskiej, po wyłączeniu pojazdu, nadal pracuje i pobiera energię z akumulatorów (np. na pętli w oczekiwaniu na kolejny kurs). Obecnie mogą być zasilone dzięki energii słonecznej. Minimalizuje to prawdopodobieństwo rozładowania akumulatorów.


Podobał Ci się artykuł? Cenisz niezależne dziennikarstwo?

Wpłać teraz:


34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Fundacja Wolności, ul. Krakowskie Przedmieście 13/5A, 20-002 Lublin

Podobał Ci się artykuł?
1010

Pomóż nam tworzyć następne. Dzięki Twojej pomocy Lublin może być Jawny!

Idea Bank
34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Czytaj również

Zobacz wszystkie

„Smart Ławka” wyłączona z użycia. Jaki był powód?

We wtorek rano otrzymaliśmy sygnał, że ławka solarna znajdująca się przy Moście Kultury jest oklejona taśmą. Byliśmy na miejscu, aby potwierdzić zdarzenie. Faktycznie ławka wraz z koszem zostały oklejone taśmą zabezpieczającą. W środę rano wysłaliśmy pytanie…
czytaj dalej
Motor Lublin

Duża podwyżka w miejskiej spółce. Między 14 a 20 tysięcy „na rękę”

Na początku czerwca odbyło się walne zgromadzenie akcjonariuszy spółki Motor Lublin SA. Zatwierdzono sprawozdanie finansowe za 2020 rok, udzielono absolutorium dla zarządu i rady nadzorczej a także podjęto uchwałę dotyczącą... podwyżki wynagrodzenia dla prezesa klubu. Na…
czytaj dalej

Dąb z ul. Perłowej – dotarliśmy do ekspertyzy

Gdy jeden z lubelskich dębów zdobył drugie miejsce w konkursie na drzewo roku inny został ścięty. Mieszkańcom nie udało się powstrzymać jego wycinki. Opinię publiczną oburzyło, że wg ekspertyzy drzewo zachowało tylko 1% żywotności, choć było…
czytaj dalej