Gazeta.JawnyLublin.pl

NA STRAŻY MIASTA

Autobusy na słońce?























Wspieram Jawny Lublin:
PLN
Jeden z autobusów z zamontowanymi ogniwami fotowoltaicznymi na dachu

Od kilku lat Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie stawia na energię słoneczną. Ogniwa fotowoltaiczne zamontowane na dachach autobusów pozwalają. Autobusów z panelami na dachu jest już w Lublinie 157 sztuk.

Wszystko zaczęło się w 2013 od wspólnego projektu MPK Lublin i Politechniki Lubelskiej pn. „Opracowanie technologii autobusowych struktur fotowoltaicznych zmniejszających zużycie paliwa i emisję toksycznych składników spalin”. Środki na projekt przekazało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Pilotażowy projekt trwał 2 lata i miał dać odpowiedź na pytanie czy jest to opłacalne. Użycie paneli słonecznych pozwoliło zmniejszyć obciążenie alternatorów w autobusach. W efekcie zmniejszono zużycie paliwa a co za tym idzie – emisję zanieczyszczeń. Pozytywne doświadczenia przełożyły się na podjęcie decyzji o wyposażaniu w panele fotowoltaiczne kolejnych autobusów.

Obecnie po ulicach Lublina jeździ już 157 autobusów marki Mercedes, Autosan, Ursus i Solaris z panelami na dachach – informuje Weronika Opasiak z MPK Lublin. Montaż paneli został dofinansowany przez Wojewódzki Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie.

Z prowadzonych badań wynika, że systemy fotowoltaiczne zamontowane na dachu autobusu umożliwiają pokrycie ok. 25 proc. energii elektrycznej potrzebnej w autobusie. Normalnie energia ta produkowana jest przez alternator i pochodzi ze spalania dodatkowego oleju napędowego. Obliczenia wskazują, że na oszczędności paliwa do 5 proc. w ciągu roku. Poza aspektem ekonomicznym ważny jest także aspekt ekologiczny. Każdy oszczędzony 1 litr oleju napędowego przekłada się na brak emisji 2,64 kg CO2. Zainstalowane na pojazdach systemy fotowoltaiczne pozytywnie wpływają poprawę stanu powietrza.

Dodatkową zaletą ogniw jest prawie całkowite wyeliminowanie problemu nadmiernego rozładowania akumulatorów. Część urządzeń pokładowych, jak system monitoringu, czy informacji pasażerskiej, po wyłączeniu pojazdu, nadal pracuje i pobiera energię z akumulatorów (np. na pętli w oczekiwaniu na kolejny kurs). Obecnie mogą być zasilone dzięki energii słonecznej. Minimalizuje to prawdopodobieństwo rozładowania akumulatorów.

Podobał Ci się artykuł?
1010

Pomóż nam tworzyć następne. Dzięki Twojej pomocy Lublin może być Jawny!

Idea Bank
34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Czytaj również

Zobacz wszystkie

Mieszkańcy wystrychnięci na Panelu Obywatelskim?

Lublin jako drugie miasto w Polsce wdrożył narzędzie partycypacji jakim jest Panel Obywatelski. Losowa grupa mieszkańców zdecydowała co zrobić by oddychać czystym powietrzem. Prezydent obiecał zrealizować wszystkie postulaty. Czy to się udało? (więcej…)
czytaj dalej

Znamy uwagi Ratusza do Raportu dot. Górek Czechowskich

Ratusz w końcu opublikował długo wyczekiwany Raport przyrodników dot. Górek Czechowskich. Opóźnieniom miał być winien wykonawca. Termin realizacji był dwukrotnie przedłużany. 5 stycznia Ratusz upublicznił Raport z inwentaryzacji przyrodniczej oraz opracowania analizy urbanistycznej i kompleksowej waloryzacji…
czytaj dalej

Po naszej interwencji skutery Straży Miejskiej wróciły na patrole

W maju ujawniliśmy, że Straż Miejska choć posiada skutery to nie używała ich przez ostatnie dwa lata. Po naszej interwencji skutery wróciły na patrole. Kontrola NIK z 2015 roku ujawniła, że Straż Miejska w Lublinie nie…
czytaj dalej

Urząd miasta: nie korespondowaliśmy z firmami Kowalczyka

Fundacja Wolności zapytała urząd miasta Lublin czy prowadził korespondencję, otrzymywał wnioski lub kupował usługi od firm związanych z Piotrem Kowalczykiem (były przewodniczący rady miasta, w grudniu aresztowany w zwiazku z podejrzeniem wzięcia łapówki). Znamy odpowiedzi. Fundacja…
czytaj dalej