Gazeta.JawnyLublin.pl

NA STRAŻY MIASTA

Autobusy na słońce?























Wspieram Jawny Lublin:
PLN
Jeden z autobusów z zamontowanymi ogniwami fotowoltaicznymi na dachu

Od kilku lat Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie stawia na energię słoneczną. Ogniwa fotowoltaiczne zamontowane na dachach autobusów pozwalają. Autobusów z panelami na dachu jest już w Lublinie 157 sztuk.

Wszystko zaczęło się w 2013 od wspólnego projektu MPK Lublin i Politechniki Lubelskiej pn. „Opracowanie technologii autobusowych struktur fotowoltaicznych zmniejszających zużycie paliwa i emisję toksycznych składników spalin”. Środki na projekt przekazało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Pilotażowy projekt trwał 2 lata i miał dać odpowiedź na pytanie czy jest to opłacalne. Użycie paneli słonecznych pozwoliło zmniejszyć obciążenie alternatorów w autobusach. W efekcie zmniejszono zużycie paliwa a co za tym idzie – emisję zanieczyszczeń. Pozytywne doświadczenia przełożyły się na podjęcie decyzji o wyposażaniu w panele fotowoltaiczne kolejnych autobusów.

Obecnie po ulicach Lublina jeździ już 157 autobusów marki Mercedes, Autosan, Ursus i Solaris z panelami na dachach – informuje Weronika Opasiak z MPK Lublin. Montaż paneli został dofinansowany przez Wojewódzki Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie.

Z prowadzonych badań wynika, że systemy fotowoltaiczne zamontowane na dachu autobusu umożliwiają pokrycie ok. 25 proc. energii elektrycznej potrzebnej w autobusie. Normalnie energia ta produkowana jest przez alternator i pochodzi ze spalania dodatkowego oleju napędowego. Obliczenia wskazują, że na oszczędności paliwa do 5 proc. w ciągu roku. Poza aspektem ekonomicznym ważny jest także aspekt ekologiczny. Każdy oszczędzony 1 litr oleju napędowego przekłada się na brak emisji 2,64 kg CO2. Zainstalowane na pojazdach systemy fotowoltaiczne pozytywnie wpływają poprawę stanu powietrza.

Dodatkową zaletą ogniw jest prawie całkowite wyeliminowanie problemu nadmiernego rozładowania akumulatorów. Część urządzeń pokładowych, jak system monitoringu, czy informacji pasażerskiej, po wyłączeniu pojazdu, nadal pracuje i pobiera energię z akumulatorów (np. na pętli w oczekiwaniu na kolejny kurs). Obecnie mogą być zasilone dzięki energii słonecznej. Minimalizuje to prawdopodobieństwo rozładowania akumulatorów.


Podobał Ci się artykuł? Cenisz niezależne dziennikarstwo?

Wpłać teraz:


34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Fundacja Wolności, ul. Krakowskie Przedmieście 13/5A, 20-002 Lublin

Podobał Ci się artykuł?
1010

Pomóż nam tworzyć następne. Dzięki Twojej pomocy Lublin może być Jawny!

Idea Bank
34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Czytaj również

Zobacz wszystkie

Dzieci rodzą się mądre, a później…

… a później idą do szkoły – głosi sarkastyczne powiedzenie nauczycieli. Szkoła wymaga zmian, kolejni ministrowie wprowadzają reformy, które jednak niewiele w istocie zmieniają. Może czas, by za szkołę wzięli się nauczyciele, rodzice i uczniowie. Może…
czytaj dalej

Nieprawidłowości w realizacji nasadzeń z Budżetu Obywatelskiego?

W decydującą fazę wchodzi realizacja projektu „Lublin przeciw zanieczyszczeniu powietrza. Drzewa dla każdej dzielnicy". Wpłynęły do nas informacje o możliwych nieprawidłowościach przy wyborze lokalizacji... (więcej…)
czytaj dalej

Lubika? Użytkownicy są zaskoczeni i niezadowoleni.

Lubika miała być biletową rewolucją. Rzeczywiście jest rewolucją – jak każda rewolucja jest procesem nagłych i gwałtownych zmian. Pierwsze dni października były bardzo nerwowe a przed kasami ZTM wciąż ustawia się długa kolejka. Poza źle działająca…
czytaj dalej

Dodaj komentarz