Gazeta.JawnyLublin.pl

NA STRAŻY MIASTA

Autobusy na słońce?























Wspieram Jawny Lublin:
PLN
Jeden z autobusów z zamontowanymi ogniwami fotowoltaicznymi na dachu

Od kilku lat Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie stawia na energię słoneczną. Ogniwa fotowoltaiczne zamontowane na dachach autobusów pozwalają. Autobusów z panelami na dachu jest już w Lublinie 157 sztuk.

Wszystko zaczęło się w 2013 od wspólnego projektu MPK Lublin i Politechniki Lubelskiej pn. „Opracowanie technologii autobusowych struktur fotowoltaicznych zmniejszających zużycie paliwa i emisję toksycznych składników spalin”. Środki na projekt przekazało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Pilotażowy projekt trwał 2 lata i miał dać odpowiedź na pytanie czy jest to opłacalne. Użycie paneli słonecznych pozwoliło zmniejszyć obciążenie alternatorów w autobusach. W efekcie zmniejszono zużycie paliwa a co za tym idzie – emisję zanieczyszczeń. Pozytywne doświadczenia przełożyły się na podjęcie decyzji o wyposażaniu w panele fotowoltaiczne kolejnych autobusów.

Obecnie po ulicach Lublina jeździ już 157 autobusów marki Mercedes, Autosan, Ursus i Solaris z panelami na dachach – informuje Weronika Opasiak z MPK Lublin. Montaż paneli został dofinansowany przez Wojewódzki Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie.

Z prowadzonych badań wynika, że systemy fotowoltaiczne zamontowane na dachu autobusu umożliwiają pokrycie ok. 25 proc. energii elektrycznej potrzebnej w autobusie. Normalnie energia ta produkowana jest przez alternator i pochodzi ze spalania dodatkowego oleju napędowego. Obliczenia wskazują, że na oszczędności paliwa do 5 proc. w ciągu roku. Poza aspektem ekonomicznym ważny jest także aspekt ekologiczny. Każdy oszczędzony 1 litr oleju napędowego przekłada się na brak emisji 2,64 kg CO2. Zainstalowane na pojazdach systemy fotowoltaiczne pozytywnie wpływają poprawę stanu powietrza.

Dodatkową zaletą ogniw jest prawie całkowite wyeliminowanie problemu nadmiernego rozładowania akumulatorów. Część urządzeń pokładowych, jak system monitoringu, czy informacji pasażerskiej, po wyłączeniu pojazdu, nadal pracuje i pobiera energię z akumulatorów (np. na pętli w oczekiwaniu na kolejny kurs). Obecnie mogą być zasilone dzięki energii słonecznej. Minimalizuje to prawdopodobieństwo rozładowania akumulatorów.

Podobał Ci się artykuł?
1010

Pomóż nam tworzyć następne. Dzięki Twojej pomocy Lublin może być Jawny!

Idea Bank
34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Czytaj również

Zobacz wszystkie

Znamy treść ugody pomiędzy miastem Chełm a firmą Budimex ws. budowy drogi krajowej nr 12

Sprawa zejścia z placu budowy była szeroko opisywana w mediach. Dopiero teraz otrzymaliśmy treść ugody, którą w tej sprawie zawarto. (więcej…)
czytaj dalej

Odwołane polecenie Wojewody Dolnośląskiego zamyka sesje dla publiczności w całym kraju

Wojewoda Dolnośląski jako pierwszy w kraju wydał polecenie zakazujące udziału publiczności w sesjach rad gmin i powiatów. Polecenie odwołano dzień po jego wydaniu, ale stało się impulsem dla zamykania obrad dla publiczności w całym kraju. (więcej…)
czytaj dalej

Dyrektor Centrum Kultury zapomniał przyznać się do nagrody. To tylko 20 tys. zł.

Sprawa ma swój początek w 2018 roku, gdy zapytaliśmy o to jakie nagrody przyznano w Centrum Kultury w 2017 roku. W związku z brakiem satysfakcjonującej odpowiedzi sprawę skierowaliśmy do sądu. Obie instancje przyznały nam racje. Przy…
czytaj dalej

Mieszkanka Lublina obroni Park Węgliński przed zniszczeniem?

Jedna z mieszkanek Lublina za punkt honoru postawiła sobie obronę Parku Węglińskiego. Wbrew lubelskiemu Ratuszowi, wbrew Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków, którzy chcą dopuścić do jego zabudowy. Dzięki naszej pomocy ma już pierwsze sukcesy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa…
czytaj dalej