Gazeta.JawnyLublin.pl

NA STRAŻY MIASTA

Będą zmiany w Zarządzie Dróg i Mostów?























Wspieram Jawny Lublin:
PLN
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie

Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził niezgodność z prawem uchwały Rady Miasta Lublin powołującej Zarząd Dróg i Mostów w Lublinie. Sąd uznał, że ZDiM nie może realizować zadań związanych z oznakowaniem lubelskich ulic.

Skargę na niezgodność z prawem uchwały Rady Miasta Lublin powołującej Zarząd Dróg i Mostów w Lublinie wniósł wojewoda lubelski. Niezgodność polegała na połączeniu w ramach ZDiM zadań zarządcy drogi i zarządcy ruchu. Zarządca drogi odpowiada głównie za budowę i utrzymanie dróg, natomiast organ zarządzający ruchem za jej oznakowanie. Na problem łączenia tych zadań w ramach jednej jednostki wskazywała Najwyższa Izba Kontroli już w 2003 roku. – Przekazywanie do wykonywania zarządom dróg zadań organów zarządzających ruchem niejednokrotnie powodowało zatarcie różnic funkcjonalnych w kompetencjach tych organów i trudności w ustaleniu odpowiedzialnych za prawidłowe zarządzanie ruchem na drogach, a tym samym za stan bezpieczeństwa tego ruchu – czytamy w Informacja o wynikach kontroli organizacja ruchu na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich z 2013 roku. Ponadto jak wskazuje NIK łączenie obu tych funkcji jest niedopuszczalne przez prawo.

Sprawa skończyła się przed sądem, ponieważ upłynął czas, w którym wojewoda mógłby stwierdzić jej nieważność. Sędzia Iwona Tchórzewska wskazała, że brak jest podstaw prawnych dla przekazania kompetencji zarządcy ruchu ZDiM w Lublinie. Na tej podstawie uznała, że uchwała Rady Miasta w zakresie w jakim przekazuje kompetencje zarządcy ruchu ZDiM jest niezgodna z prawem. Orzeczenie nie jest prawomocne (sygnatura III SA/Lu 388/18). Przedstawicielka ratusza na sali sądowej nie chciała komentować wyroku.

Co dalej?

Wyrok nie jest prawomocny i nie wiadomo czy Rada Miasta zamierza się od niego odwołać. Ewentualna zmiana dla mieszkańców Lublina może mieć duże znaczenie. Nieprawidłowe oznakowanie czy niedziałający System Zarządzania Ruchem to przedmiot skarg wielu kierowców, pieszych czy rowerzystów. Jest w tym sporo racji, bo sam Wojewoda kwestionował sposób wyznaczania miejsc parkingowych w Strefie Płatnego Parkowania w Lublinie w 2017 roku. Wojewoda punktował zbyt mało miejsc dla pieszych czy miejsca parkingowe wyznaczane w sposób stwarzający niebezpieczeństwo w ruchu drogowym – zbyt blisko przejść dla pieszych czy skrzyżowań. Przeniesienie obowiązków zarządcy ruchu do Ratusza jest szansą na zmianę. Czas pokaże czy Ratusz wykorzysta tą szanse.

Podobał Ci się artykuł?
1010

Pomóż nam tworzyć następne. Dzięki Twojej pomocy Lublin może być Jawny!

Idea Bank
34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Czytaj również

Zobacz wszystkie

Miejskie kamienice na Starym Mieście sprzedane przez urzędników

Sprawdziliśmy gdzie, komu i za ile lubelski urząd miasta sprzedał w ciągu ostatnich kilku lat kamienice i udziały w nieruchomościach, znajdujących się na Starym Mieście w Lublinie. Odnaleźliśmy cztery takie kamienice. Kamienica z bonifikatą 6 lipca…
czytaj dalej

152 ominęło Dziesiątą – tymczasowo na stałe

Wraz z zamknięciem ul. Fabrycznej mieszkańcy Dziesiątej i Abramowic utracili trolejbus linii 152. Zarząd Transportu Miejskiego zapowiadał wówczas, że to tymczasowe rozwiązanie. (więcej…)
czytaj dalej

Jak nie robić referendum

Znamy już podsumowanie referendum lokalnego w sprawie zagospodarowania górek czechowskich. Referendum z prawnego punktu widzenia było niewiążące a jego wyniki zostały zignorowane przez większość radnych i prezydenta. Analizujemy ile kosztowało referendum i czy można je było…
czytaj dalej

Prezydent sprzeda udziały w Motorze?

Motor Lublin zaczął szósty sezon z kolei w III lidze. Cel sportowy na ten sezon jest niezmienny - awans. Od kilku miesięcy w klubie (po raz kolejny) trwały roszady. Zatrudniono nowy sztab szkoleniowy (dwóch trenerów) i…
czytaj dalej