Gazeta.JawnyLublin.pl

NA STRAŻY MIASTA

Będą zmiany w Zarządzie Dróg i Mostów?























Wspieram Jawny Lublin:
PLN
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie

Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził niezgodność z prawem uchwały Rady Miasta Lublin powołującej Zarząd Dróg i Mostów w Lublinie. Sąd uznał, że ZDiM nie może realizować zadań związanych z oznakowaniem lubelskich ulic.

Skargę na niezgodność z prawem uchwały Rady Miasta Lublin powołującej Zarząd Dróg i Mostów w Lublinie wniósł wojewoda lubelski. Niezgodność polegała na połączeniu w ramach ZDiM zadań zarządcy drogi i zarządcy ruchu. Zarządca drogi odpowiada głównie za budowę i utrzymanie dróg, natomiast organ zarządzający ruchem za jej oznakowanie. Na problem łączenia tych zadań w ramach jednej jednostki wskazywała Najwyższa Izba Kontroli już w 2003 roku. – Przekazywanie do wykonywania zarządom dróg zadań organów zarządzających ruchem niejednokrotnie powodowało zatarcie różnic funkcjonalnych w kompetencjach tych organów i trudności w ustaleniu odpowiedzialnych za prawidłowe zarządzanie ruchem na drogach, a tym samym za stan bezpieczeństwa tego ruchu – czytamy w Informacja o wynikach kontroli organizacja ruchu na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich z 2013 roku. Ponadto jak wskazuje NIK łączenie obu tych funkcji jest niedopuszczalne przez prawo.

Sprawa skończyła się przed sądem, ponieważ upłynął czas, w którym wojewoda mógłby stwierdzić jej nieważność. Sędzia Iwona Tchórzewska wskazała, że brak jest podstaw prawnych dla przekazania kompetencji zarządcy ruchu ZDiM w Lublinie. Na tej podstawie uznała, że uchwała Rady Miasta w zakresie w jakim przekazuje kompetencje zarządcy ruchu ZDiM jest niezgodna z prawem. Orzeczenie nie jest prawomocne (sygnatura III SA/Lu 388/18). Przedstawicielka ratusza na sali sądowej nie chciała komentować wyroku.

Co dalej?

Wyrok nie jest prawomocny i nie wiadomo czy Rada Miasta zamierza się od niego odwołać. Ewentualna zmiana dla mieszkańców Lublina może mieć duże znaczenie. Nieprawidłowe oznakowanie czy niedziałający System Zarządzania Ruchem to przedmiot skarg wielu kierowców, pieszych czy rowerzystów. Jest w tym sporo racji, bo sam Wojewoda kwestionował sposób wyznaczania miejsc parkingowych w Strefie Płatnego Parkowania w Lublinie w 2017 roku. Wojewoda punktował zbyt mało miejsc dla pieszych czy miejsca parkingowe wyznaczane w sposób stwarzający niebezpieczeństwo w ruchu drogowym – zbyt blisko przejść dla pieszych czy skrzyżowań. Przeniesienie obowiązków zarządcy ruchu do Ratusza jest szansą na zmianę. Czas pokaże czy Ratusz wykorzysta tą szanse.

Podobał Ci się artykuł?
1010

Pomóż nam tworzyć następne. Dzięki Twojej pomocy Lublin może być Jawny!

Idea Bank
34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Czytaj również

Zobacz wszystkie

Prezydent sprzeda udziały w Motorze?

Motor Lublin zaczął szósty sezon z kolei w III lidze. Cel sportowy na ten sezon jest niezmienny - awans. Od kilku miesięcy w klubie (po raz kolejny) trwały roszady. Zatrudniono nowy sztab szkoleniowy (dwóch trenerów) i…
czytaj dalej

Szaletowe konsultacje

Artykuł nagrodzony w „konkursie dla dziennikarzy obywatelskich z Lublina”, organizowanym przez Stowarzyszenie Polska Samorządna. Na przełomie 2018/2019 roku Urząd Miasta Lublin prowadził konsultacje podwyżki opłat za korzystanie z miejskich szaletów. Celem było uzyskanie opinii mieszkańców Lublina…
czytaj dalej

Były radny w radzie nadzorczej miejskiej spółki

Były miejski radny został powołany w skład rady nadzorczej Motoru Lublin SA. Większościowym udziałowcem spółki jest Gmina Lublin. Powoływanie członków Rady Nadzorczej jest kompetencją Walnego Zgromadzenia Spółki. 93,44% głosów na Walnym ma miasto Lublin (czyt. prezydent),…
czytaj dalej

Kandydaci do senatu z Lublina

Niedawno w mediach pojawiły się informacje o starcie w wyborach do senatu z Lublina Krzysztofa Michałkiewicza (PIS) oraz Mirosława Piotrowskiego (własny komitet). Ale to nie jedyni kandydaci w walce o senat. Przedstawiamy trzy inne osoby, które…
czytaj dalej