Gazeta.JawnyLublin.pl

NA STRAŻY MIASTA

Będą zmiany w Zarządzie Dróg i Mostów?























Wspieram Jawny Lublin:
PLN
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie

Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził niezgodność z prawem uchwały Rady Miasta Lublin powołującej Zarząd Dróg i Mostów w Lublinie. Sąd uznał, że ZDiM nie może realizować zadań związanych z oznakowaniem lubelskich ulic.

Skargę na niezgodność z prawem uchwały Rady Miasta Lublin powołującej Zarząd Dróg i Mostów w Lublinie wniósł wojewoda lubelski. Niezgodność polegała na połączeniu w ramach ZDiM zadań zarządcy drogi i zarządcy ruchu. Zarządca drogi odpowiada głównie za budowę i utrzymanie dróg, natomiast organ zarządzający ruchem za jej oznakowanie. Na problem łączenia tych zadań w ramach jednej jednostki wskazywała Najwyższa Izba Kontroli już w 2003 roku. – Przekazywanie do wykonywania zarządom dróg zadań organów zarządzających ruchem niejednokrotnie powodowało zatarcie różnic funkcjonalnych w kompetencjach tych organów i trudności w ustaleniu odpowiedzialnych za prawidłowe zarządzanie ruchem na drogach, a tym samym za stan bezpieczeństwa tego ruchu – czytamy w Informacja o wynikach kontroli organizacja ruchu na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich z 2013 roku. Ponadto jak wskazuje NIK łączenie obu tych funkcji jest niedopuszczalne przez prawo.

Sprawa skończyła się przed sądem, ponieważ upłynął czas, w którym wojewoda mógłby stwierdzić jej nieważność. Sędzia Iwona Tchórzewska wskazała, że brak jest podstaw prawnych dla przekazania kompetencji zarządcy ruchu ZDiM w Lublinie. Na tej podstawie uznała, że uchwała Rady Miasta w zakresie w jakim przekazuje kompetencje zarządcy ruchu ZDiM jest niezgodna z prawem. Orzeczenie nie jest prawomocne (sygnatura III SA/Lu 388/18). Przedstawicielka ratusza na sali sądowej nie chciała komentować wyroku.

Co dalej?

Wyrok nie jest prawomocny i nie wiadomo czy Rada Miasta zamierza się od niego odwołać. Ewentualna zmiana dla mieszkańców Lublina może mieć duże znaczenie. Nieprawidłowe oznakowanie czy niedziałający System Zarządzania Ruchem to przedmiot skarg wielu kierowców, pieszych czy rowerzystów. Jest w tym sporo racji, bo sam Wojewoda kwestionował sposób wyznaczania miejsc parkingowych w Strefie Płatnego Parkowania w Lublinie w 2017 roku. Wojewoda punktował zbyt mało miejsc dla pieszych czy miejsca parkingowe wyznaczane w sposób stwarzający niebezpieczeństwo w ruchu drogowym – zbyt blisko przejść dla pieszych czy skrzyżowań. Przeniesienie obowiązków zarządcy ruchu do Ratusza jest szansą na zmianę. Czas pokaże czy Ratusz wykorzysta tą szanse.


Podobał Ci się artykuł? Cenisz niezależne dziennikarstwo?

Wpłać teraz:


34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Fundacja Wolności, ul. Krakowskie Przedmieście 13/5A, 20-002 Lublin

Podobał Ci się artykuł?
1010

Pomóż nam tworzyć następne. Dzięki Twojej pomocy Lublin może być Jawny!

Idea Bank
34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Czytaj również

Zobacz wszystkie

Wyniki I tury wyborów prezydenckich na mapie Lublina

W I turze wyborów prezydenckich w Lublinie najwięcej głosów zdobył urzędujący prezydent. Jednak poparcie w poszczególnych dzielnicach rozkłada się nierównomiernie. W 21 dzielnicach wygrał Andrzej Duda, w sześciu dzielnicach najwięcej głosów otrzymał Rafał Trzaskowski. W całym…
czytaj dalej

PGE Dystrybucja przegrała w sądzie sprawę o dostęp do informacji publicznej. Szósty raz…

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną PGE Dystrybucja od wyroku WSA w Lublinie, który nakazał spółce ujawnić informacje o umowach na wynajem pow. biurowych, zawartych przez spółkę. Teraz spółka musi ujawnić treści tych umów. W sądzie I…
czytaj dalej

Za dużo mieszkańców chętnych do dyskusji o stanie miasta?

W czwartek, 25 czerwca podczas posiedzenia rady miasta, odbędzie się debata o stanie gminy. W dyskusji udział może wziąć 15 mieszkańców. Ale już teraz zgłoszeń jest więcej. Czy radni pozwolą wszystkim zabrać głos? Zgodnie z ustawą…
czytaj dalej