Gazeta.JawnyLublin.pl

NA STRAŻY MIASTA

Cień zrównoważonego transportu























Wspieram Jawny Lublin:
PLN
rowerStarePix

Miasto to żywy organizm, w którym problemy transportowe należy rozwiązywać kompleksowo. Oddawanie przestrzeni mieszkańcom, zmniejszenie ruchu tranzytowego przez centrum, uporządkowanie kwestii parkingowych oraz promocja zrównoważonego transportu, z komunikacją rowerową i zbiorową na czele, to oczywisty krok w dobrą stronę. Niestety, sposób w jaki jest to realizowane w Lublinie ociera się o groteskę. Drogi dla rowerów i bus pasy powstają bez jakiejkolwiek sensownej wizji, często, tylko dla tego by zwiększyć szansę projektu drogowego na unijne dofinansowanie. Świetnie obrazują to bus pasy na ul. Grygowej, gdzie w ciągu godziny przejeżdżają zaledwie 4 autobusy. Innym interesującym przykładem, jest spędzający sen z powiek rowerzystów, bus pas na Drodze Męczenników Majdanka. Niestety, nie ma infrastruktury rowerowej na całej długości bus pasa i w pewnych miejscach, cykliści zmuszeni są do jazdy środkowym pasem ruchu ogólnego. To jednak nie koniec, bo mimo głosów sprzeciwu, podobne, skrajnie niebezpieczne dla rowerzystów rozwiązanie, miasto planuje wprowadzić na ul. Lipowej. Sama lubelska infrastruktura rowerowa jest niespójna, a miasto nie przewiduje wydzielonego budżetu na inwestycje rowerowe.

W Lublinie powstają centra przesiadkowe i „nowoczesne” pętle autobusowe ale i tu nie jest tak jak powinno. Na nową pętlę na Choinach cały czas nie dojedziecie liniami 13, 17, 26 i 29 bo te kończą swój bieg na Paderewskiego. Ponadto, na tamtejszym parkingu rowerowym, stojaki rozmieszczone są tak blisko siebie, że łatwiej jest przypiąć jeden rower do dwóch stojaków, niż tak jak to być powinno, dwa rowery do jednego stojaka. Przy mającej powstać na Felinie, nowej pętli autobusowej, nie przewidziano parkingu dla osób chcących przesiąść się do komunikacji zbiorowej. Ten ma powstać w ramach innego przetargu przy… Grenadierów.

Miasto poszerza strefę płatnego parkowania, zachęcając do pozostawienia samochodu w domu, a jednocześnie redukowana jest liczba połączeń autobusowych. W komunikacji miejskiej panuje tłok bo autobusy nie jeżdżą z wystarczającą częstotliwością. Jakby tego było mało, to w tym roku kończy się umowa urzędu z operatorem Lubelskiego Roweru Miejskiego i jak na razie, nic nie wskazuje na to by miasto czyniło jakiekolwiek kroki by zapewnić ciągłość funkcjonowania systemu. W świetle problemów z Trójmiejskim, Łódzkim czy Krakowskim systemem rowu publicznego, wygląda to zatrważająco.

Miasto ochoczo konsultuje kwestie mobilności w Strategii Lublin 2030, podczas gdy nie przeprowadzono ewaluacji z realizacji poprzedniej. Marnuje się czas mieszkańców, prezentując „nowatorskie” rozwiązania, o które środowisko rowerowe prosi już od wielu lat.

Jak w kontekście tego wszystkiego mam uwierzyć, że władze Lublina stawiają na zrównoważony transport? A Wy wierzycie?

Tomasz Staszewski


Podobał Ci się artykuł? Cenisz niezależne dziennikarstwo?

Wpłać teraz:


34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Fundacja Wolności, ul. Krakowskie Przedmieście 13/5A, 20-002 Lublin

Podobał Ci się artykuł?
1010

Pomóż nam tworzyć następne. Dzięki Twojej pomocy Lublin może być Jawny!

Idea Bank
34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Czytaj również

Zobacz wszystkie

Kto kupił działki z bonifikatą? Znamy raport. Na liście jest Lublin.

Kościoły i związki wyznaniowe mają prawo do kupna publicznych działek z bonifikatą. Stowarzyszenie Obywatelskich Inicjatyw Społecznych i Historycznych obuplikowało raport dotyczący zbywania przez powiaty nieruchomości na rzecz kościołów i związków wyznaniowych. Są w nim też działki…
czytaj dalej

Prezes miejskiej spółki bronił się przed ujawnieniem umowy. Powód – zawarł ją zanim miał do tego prawo.

Miejska spółka dopiero po wyroku sądu udostępniła treść umowy, z której wynika, że prezes spółki poświadczył nieprawdę zawierając umowę na powieszenie baneru reklamowego. Wskazał tam, że spółka dzierżawi miejską nieruchomość, choć takie prawo uzyskała dopiero dzień…
czytaj dalej

„Niespodziewana” zmiana Komendanta Wojewódzkiego OHP

Piotr Gawryszczak z powrotem jest Wojewódzkim Komendantem OHP. Miejski radny PiS stanowisko zajmował od stycznia 2016 roku (choć z OHP jest związany od ponad 13 lat) do stycznia 2021. Komendantem został zaraz po wygranych wyborach przez…
czytaj dalej

Dodaj komentarz