Gazeta.JawnyLublin.pl

NA STRAŻY MIASTA

Citython – miasto nie chwali się efektami?























Wspieram Jawny Lublin:
PLN
Zrzut ekranu z 2020-11-04 17-10-26

Korki, cięcia w rozkładach jazdy autobusów, czy brak zielonej przestrzeni dla mieszkańców. To tylko niektóre problemy, dotykające przeciętnego Lublinianina. Naprzeciw starym-nowym wyzwaniom, wychodzi akcja Cityhon 2020. Co z tego wyszło?

W wydarzeniu konkurowały ze sobą zespoły i eksperci z różnych środowisk. Wszystko po to, aby zaproponować najlepsze rozwiązania w przemieszaniu się po miastach. Organizatorem inicjatywy jest barceloński ośrodek nauki i techniki motoryzacyjnej CARNET oraz Miasto Lublin. Obok naszej aglomeracji, do udziału zgłosiła się również Barcelona i Amsterdam. Lubelska edycja skupiła się trzech problemach:
1. Odzyskiwanie ulic miast dla mieszkańców.
2. Dostępność przestrzeni miejskiej, transportu publicznego i usług mobilnych, ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych i starszych.
3. Optymalizacji tras autobusowych poprzez zaangażowanie obywateli.

W konkursie wyłoniono trzy zwycięskie projekty. Pierwszy z nich skupia się na odkorkowaniu Krakowskiego Przedmieścia. Pomysłodawcy chcą na tym odcinku jezdni wprowadzić ruch jednokierunkowy bez możliwości przejazdu przez całe Krakowskie Przedmieście. Z obu stron można by dojechać wyłącznie do ul. Chopina lub ul. Ewangelickiej. Zmiana nie dotyczyłaby jednak autobusów, które będą kursowały jak dotychczas. Koncepcja obejmuje również wyznaczenie pasów rowerowych w obu kierunkach i dodatkowych miejsc parkingowych, między zielenią.

Druga inicjatywa to mobilna aplikacja, ułatwiająca poruszanie się po mieście. Jej użytkownik będzie mógł szybko zaplanować swoją podróż, z uwzględnieniem tras autobusów. Atutem programu jest również łatwe wyszukiwanie informacji na temat imprez i wydarzeń w okolicy.

Ostatnia z inicjatywa skierowana jest głównie do miłośników nocnego życia. Po godzinie 23 autobusów jest coraz mniej, co ogranicza mobilność wielu osób. Zespół, wychodząc naprzeciw tym utrudnieniom, stworzył koncepcję autonomicznych autobusów w Lublinie. Pojazdy na prąd, które nie mają kierowcy i można je wezwać w każdej chwili, to jednak nie bajka, a rzeczywistość takich państw jak Szwecja, Francja, czy Singapur.

Każda z trzech innowacji skupia się na mobilności i dostępności dla każdego. Nowoczesne miasto w oczach ekspertów ma mieć swoją estetykę i przestrzeń dla mieszkańców. Kluczową kwestią jest również ekologia.

Niektóre z propozycji nie są jednak nowością w lokalnej dyskusji. Aktywiści z Porozumienia Rowerowego, proponowali już wydzielenie trasy dla jednośladów. Kolarze boją się przemieszczać po ruchliwej ulicy, a jazda po chodniku może zostać ukarana mandatem. Wniosek rowerzystów został jednak odrzucony. Magistrat uważa, że takie rozwiązanie jest niemożliwe, ponieważ trzeba by zlikwidować lewoskręty.

Trwa również dyskusja nad wyglądem przestrzeni i zwróceniem miejsca dla pieszych na Krakowskim Przedmieściu. Mieszkańcy nie chcą roślin w betonie, a władze przyznają, że miasto przejdzie „zieloną rewolucję”. Zmiana ma również dotyczyć miejsc parkingowych na Krakowskim Przedmieściu, które mają zostać uporządkowane i skoncentrowane przy Sądzie Okręgowym. Ma się tutaj znaleźć 900 nowych krzewów.

Czy projekty wykonane w ramach lubelskiego Cityhon-u, to początek zmian w naszej rzeczywistości? To się okaże. Już 6 listopada zwycięskie zespoły ze wszystkich miast będą miały okazję zaprezentować swoje rozwiązania na Kongresie Smart City Expo 2020. Wydarzenie miało odbyć się w Barcelonie, ostatecznie odbędzie się jednak online.

Katarzyna Nakonieczna


Podobał Ci się artykuł? Cenisz niezależne dziennikarstwo?

Wpłać teraz:


34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Fundacja Wolności, ul. Krakowskie Przedmieście 13/5A, 20-002 Lublin

Podobał Ci się artykuł?
1010

Pomóż nam tworzyć następne. Dzięki Twojej pomocy Lublin może być Jawny!

Idea Bank
34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Czytaj również

Zobacz wszystkie

Być seniorem w Lublinie

Duże miasta szczycą się działaniami podejmowanymi na rzecz seniorów. Przygotowanie w Lublinie nowej strategii polityki senioralnej na lata 2021-2025 powinno pobudzić do refleksji na ile uwzględnia się różne potrzeby, aspiracje i możliwości osób starszych i co…
czytaj dalej

Województwo lubelskie promuje się… na meczach Stali Kraśnik

W ramach promocji gospodarczej województwa lubelskiego, urząd marszałkowski zawarł umowę m. in. z klubem sportowym FKS Stal Kraśnik. Czy ten wydatek przyczyni się do promocji gospodarczej województwa, np. przyciągnięcie nowych inwestorów? fot.: mat. prasowe Urzędu Marszałkowskiego…
czytaj dalej

Promocja gospodarcza województwa głównie przez sport

W październiku zakończyła się kontrola CBA w urzędzie marszałkowskim. Funkcjonariusze sprawdzali wydatki województwa na promocję gospodarczą w latach 2017-2018. Wskazali wiele nieprawidłowości wobec czego zawiadomili prokuraturę. Czy w kolejnych latach pieniądze wydatkowano lepiej? Wśród wniosków z…
czytaj dalej