Gazeta.JawnyLublin.pl

NA STRAŻY MIASTA

Forum Rozwoju Lublina: Trzeba zmienić lubelską komunikację!























Wspieram Jawny Lublin:
PLN
Autobus na skrzyżowaniu

Sprawdziło się to, o czym alarmowaliśmy już 10 lat temu, gdy powstawał zarys obecnej sieci trakcyjnej (nowych odcinków). W wyniku decyzji stricte politycznych, powstała głównie tam, gdzie było „wygodnie” ze względów infrastrukturalnych oraz wizerunkowych (niewiele brakowało, a zostałaby zdjęta z ul. Zamojskiej i okolic Bramy Krakowskiej). Nie wykonano odpowiednich badań potwierdzających gdzie najlepiej wyznaczyć trasy, aby napełnienia spowodowały jak najlepszą rentowność i zarazem zadowolenie pasażerów. W tym momencie na nowych trasach nie ma dużej częstotliwości i napełnień trolejbusów, a wozokilometry (koszt przejechania przez pojazd 1 kilometra w trasie) są drogie. Powstały dwie nowe linie o małej popularności, tymczasem utrzymuje się je tnąc rozkłady na tych podstawowych, co odstrasza nie tylko potencjalnych, ale już i obecnych pasażerów od korzystania z lubelskiej komunikacji miejskiej. Jak to się ma do wyznaczania buspasów, parkingów P&R? Gdzie zmieścimy tych nowych pasażerów, których chcemy przekonać do porzucenia prywatnego samochodu i przesiadki na autobus lub trolejbus?

Najlepszym rozwiązaniem byłoby wykorzystanie trolejbusów na najbardziej uczęszczanych trasach i właśnie tam wybudować sieć.
W ostatnim czasie wiele pieniędzy trafiło do komunikacji miejskiej w Lublinie, ale zostały wydane bez całościowej wizji, a układy tras praktycznie nie zmieniły się od lat 80. Pewne przymiarki spotkały się z protestami mieszkańców pod którymi ugiął się ZTM. Kwestią czasu było albo podniesienie cen biletów, albo zmniejszenie częstotliwości. ZTM, który nie odpowiada za zmniejszenie środków na komunikację miejską, ratuje sytuację wybierając drugą opcję. Co w długiej perspektywie czasowej może mieć katastrofalne skutki dla lubelskiej komunikacji miejskiej, bo spowoduje trend porzucania jej na rzecz samochodów, przez tych, którzy nie muszą z niej korzystać, a chcą, bo była wygodna i szybka. Kolejne samochody na ulicach i parkingach przestają się mieścić. Nie jest to też polityka nowoczesnych miast, aby stawiać na transport indywidualny.
Lublin, mimo budowy buspasów i parkingów Park&Ride, w praktyce odwrócił się od pasażerów nie tylko obecnych, ale i potencjalnych.
Wszyscy wiemy, że obecna sytuacja, po cięciach, w komunikacji miejskiej jest niedopuszczalna. Wspólnie zastanówmy się jak to zmienić.

Przedstawiamy kilka możliwych wariantów działań, które można podjąć i przekonać do nich Miasto Lublin.
1) Całkowita rewizja układu linii – stworzenie nowej siatki połączeń, zbadanie napełnień i potoków, więźby. Skupienie się na głównych liniach, tam skierować przeguby z wysoką częstotliwością kosztem niektórych połączeń, które będą albo zlikwidowane, albo mocno okrojone
2) Pozostawienie tego tak, jak jest teraz
3) Podwyżka cen biletów i powrót do rozkładów z listopada 2019
4) Powrót do rozkładów z listopada, ale bez podwyżki biletów. Środki uzyskać poprzez likwidację darmowych przejazdów dla uczniów i ograniczyć je seniorom (od 70+)
5) Zwiększenie szczelności strefy płatnego parkowania i pozyskanie tam potrzebnych środków.

Propozycje zbieramy za pośrednictwem naszego fanpejdża Forum Rozwoju Lublina i zamierzamy zwrócić się do Ratusza o rozwiązanie obecnej sytuacji zaznaczając przy tym jak istotną rolę odgrywa komunikacja miejska w zrównoważonym transporcie.

Zarząd Forum Rozwoju Lublina

Podobał Ci się artykuł?
1010

Pomóż nam tworzyć następne. Dzięki Twojej pomocy Lublin może być Jawny!

Idea Bank
34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Czytaj również

Zobacz wszystkie

105 tysięcy złotych rocznie puszczamy na pawie

Ponad 105 tysięcy złotych kosztuje roczne utrzymania pięciu pawi, które mieszkają w Ogrodzie Saskim. Na tę kwotę składają się wszyscy podatnicy, którzy rozliczają PIT w Lublinie. Dlaczego to tak dużo kosztuje? Pawie zamieszkały w Ogrodzie Saskim…
czytaj dalej

Z Lublina zniknęło 5 stacji rowerów publicznych

Szumnie zapowiadany projekt stacji rowerów publicznych na stacjach Orlenu po niecałych dwóch latach zakończył się. Stacje Lubelskiego Roweru Publicznego zostały zdemontowane ze stacji PKN Orlen. Uważni obserwatorzy mogli dostrzec, że w ostatnim czasie z ulic Lublina…
czytaj dalej

Czy antysmogowy dron okaże się zbędną zabawką?

Antysmogowego drona otrzymała lubelska Straż Miejska. Czy będzie mógł być wykorzystany zgodnie z przeznaczeniem? Strażnicy Miejscy otrzymali dron, który w najbliższym czasie zostanie wyposażony w system pomiarowy zanieczyszczeń powietrza. Ma to pozwolić na prowadzenie kontroli jakości…
czytaj dalej

Polityczne swingers party?

Powołanie nowego wojewody lubelskiego postawiło mieszkańców Lublina w specyficznej sytuacji. Prezydent Lublina może zwolnić żonę wojewody, a wojewoda może zwolnić żonę prezydenta Lublina. Czy między politycznymi oponentami nastąpiło zawieszenie broni? Wydział Oświaty i Wychowania samodzielnie tworzy…
czytaj dalej