Gazeta.JawnyLublin.pl

NA STRAŻY MIASTA

Forum Rozwoju Lublina: Trzeba zmienić lubelską komunikację!























Wspieram Jawny Lublin:
PLN


Rozlicz PIT w Lublinie
Autobus na skrzyżowaniu

Sprawdziło się to, o czym alarmowaliśmy już 10 lat temu, gdy powstawał zarys obecnej sieci trakcyjnej (nowych odcinków). W wyniku decyzji stricte politycznych, powstała głównie tam, gdzie było „wygodnie” ze względów infrastrukturalnych oraz wizerunkowych (niewiele brakowało, a zostałaby zdjęta z ul. Zamojskiej i okolic Bramy Krakowskiej). Nie wykonano odpowiednich badań potwierdzających gdzie najlepiej wyznaczyć trasy, aby napełnienia spowodowały jak najlepszą rentowność i zarazem zadowolenie pasażerów. W tym momencie na nowych trasach nie ma dużej częstotliwości i napełnień trolejbusów, a wozokilometry (koszt przejechania przez pojazd 1 kilometra w trasie) są drogie. Powstały dwie nowe linie o małej popularności, tymczasem utrzymuje się je tnąc rozkłady na tych podstawowych, co odstrasza nie tylko potencjalnych, ale już i obecnych pasażerów od korzystania z lubelskiej komunikacji miejskiej. Jak to się ma do wyznaczania buspasów, parkingów P&R? Gdzie zmieścimy tych nowych pasażerów, których chcemy przekonać do porzucenia prywatnego samochodu i przesiadki na autobus lub trolejbus?

Najlepszym rozwiązaniem byłoby wykorzystanie trolejbusów na najbardziej uczęszczanych trasach i właśnie tam wybudować sieć.
W ostatnim czasie wiele pieniędzy trafiło do komunikacji miejskiej w Lublinie, ale zostały wydane bez całościowej wizji, a układy tras praktycznie nie zmieniły się od lat 80. Pewne przymiarki spotkały się z protestami mieszkańców pod którymi ugiął się ZTM. Kwestią czasu było albo podniesienie cen biletów, albo zmniejszenie częstotliwości. ZTM, który nie odpowiada za zmniejszenie środków na komunikację miejską, ratuje sytuację wybierając drugą opcję. Co w długiej perspektywie czasowej może mieć katastrofalne skutki dla lubelskiej komunikacji miejskiej, bo spowoduje trend porzucania jej na rzecz samochodów, przez tych, którzy nie muszą z niej korzystać, a chcą, bo była wygodna i szybka. Kolejne samochody na ulicach i parkingach przestają się mieścić. Nie jest to też polityka nowoczesnych miast, aby stawiać na transport indywidualny.
Lublin, mimo budowy buspasów i parkingów Park&Ride, w praktyce odwrócił się od pasażerów nie tylko obecnych, ale i potencjalnych.
Wszyscy wiemy, że obecna sytuacja, po cięciach, w komunikacji miejskiej jest niedopuszczalna. Wspólnie zastanówmy się jak to zmienić.

Przedstawiamy kilka możliwych wariantów działań, które można podjąć i przekonać do nich Miasto Lublin.
1) Całkowita rewizja układu linii – stworzenie nowej siatki połączeń, zbadanie napełnień i potoków, więźby. Skupienie się na głównych liniach, tam skierować przeguby z wysoką częstotliwością kosztem niektórych połączeń, które będą albo zlikwidowane, albo mocno okrojone
2) Pozostawienie tego tak, jak jest teraz
3) Podwyżka cen biletów i powrót do rozkładów z listopada 2019
4) Powrót do rozkładów z listopada, ale bez podwyżki biletów. Środki uzyskać poprzez likwidację darmowych przejazdów dla uczniów i ograniczyć je seniorom (od 70+)
5) Zwiększenie szczelności strefy płatnego parkowania i pozyskanie tam potrzebnych środków.

Propozycje zbieramy za pośrednictwem naszego fanpejdża Forum Rozwoju Lublina i zamierzamy zwrócić się do Ratusza o rozwiązanie obecnej sytuacji zaznaczając przy tym jak istotną rolę odgrywa komunikacja miejska w zrównoważonym transporcie.

Zarząd Forum Rozwoju Lublina

Podobał Ci się artykuł?
1010

Pomóż nam tworzyć następne. Dzięki Twojej pomocy Lublin może być Jawny!

Idea Bank
34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Czytaj również

Zobacz wszystkie

Urząd miasta chce sprzedać działki przy ul. Puławskiej

Na czwartkowej sesji radni podejmą decyzję w sprawie zgody na sprzedaż dwóch działek, znajdujących się przy ul. Puławskiej (między LPEC a McDonaldsem). W jakiej formie będzie przeprowadzona sprzedaż? Szukaliśmy odpowiedzi w lubelskim ratuszu. - Decyzja w…
czytaj dalej

Komu dał Marszałek?

Ciąg dalszy sprawy nagród przyznanych w urzędzie marszałkowskim. Fundacja Wolności chce znać nazwiska urzędników, którzy otrzymali najwyższe nagrody. Urząd zwleka, zasłaniając się ustawą tzw. Covid-ową. Fundacja przytacza wyrok sądu, który zwraca uwagę, że jej przepisy nie…
czytaj dalej

Oddłużenie najemców bez korzyści dla budżetu miasta*

Ocena realizacji programu oddłużeniowego w Lublinie W 2017 roku w Lublinie zaczął obowiązywać tzw. program oddłużeniowy (W dniu 26 czerwca 2017 roku Rada Miasta Lublin podjęła uchwałę Nr 768/XXXI/2017 w sprawie przyjęcia „Programu restrukturyzacji zadłużenia użytkowników…
czytaj dalej

Słoiki darów. Jak zmienić nasze myślenie o dobroczynności w czasie pandemii?

Edukacja ekonomiczna dużej części Polaków przez lata wynikała głównie z doświadczenia życiowego, jak zarządzać wypłatą, aby wystarczyło do pierwszego. Od mniej więcej dekady sytuacja materialna wielu osób uległa poprawie, ale nie poszła za nią wielka zmiana…
czytaj dalej