Gazeta.JawnyLublin.pl

NA STRAŻY MIASTA

Ile kosztuje Lubelski Rower Miejski?























Wspieram Jawny Lublin:
PLN
Lubelski Rower Miejski
Lubelski Rower Miejski

Lubelski Rower Miejski

Lubelski Rower Miejski stał się jednym z symboli Lublina. Cieszy się ogromną popularnością wśród mieszkańców – w szczytowym miesiącu zanotował prawie 160 tysięcy wypożyczeń. Stanowi idealne uzupełnienie komunikacji publicznej, pozwala wybrać się na przejażdżkę nawet gdy nie posiadamy roweru. Z drugiej strony jego użytkownicy oskarżani są często o niebezpieczną jazdę po chodnikach.

Ile jako mieszkańcy płacimy za funkcjonowanie tego systemu? W powszechnej opinii sporo. W końcu kto tylko chce i wykaże się odrobiną sprytu może korzystać z systemu za darmo. Ci bardziej leniwi, którzy skorzystają z roweru dłużej niż bezpłatne 20 minut będą musieli zapłacić 1 złotówkę za pierwszą godzinę. Każda kolejna jest już sporo droższa.

System powstał w 2014 roku i jego stworzenie kosztowało prawie 5,2 mln zł. Początkowo składał się z 40 stacji i 400 rowerów. Na początku tego roku system został powiększony o kolejne 42 stacje i 420 rowerów. Kosztowało to kolejne 6,2 mln zł. Postawienie systemu było opłatą stałą, obecnie ponoszone są tylko koszty obsługi systemu. Rocznie miasto płaci za obsługę systemu… Zero. Firma Nextbike, która dzierżawi system płaci Miastu ok. 90 tysięcy złotych. W tej cenie zobowiązuje się do relokacji rowerów pomiędzy przepełnionymi i pustymi stacjami czy serwisowania rowerów. Za niedotrzymanie warunków umowy zobowiązana jest płacić kary umowne. Przykładowo za każdy rower niesprawny dłużej niż 12 godzin kara wynosi 50 zł za każdą rozpoczętą godzinę ponad ustalony czas reakcji. Także w przypadku kradzieży firma Nextbike zobowiązana jest do odkupienia roweru, a jeśli nie zrobi tego w terminie 3 dni może liczyć się z karą 300 zł za każdy dzień opóźnienia za każdy brakujący rower!

Jak to możliwe, że z systemu możemy korzystać za darmo a miasto jeszcze na tym zarabia? Czy Nextbike to filantrop? Nie. Firma zarabia po pierwsze na opłatach za wynajem, po drugie na reklamach montowanych głównie na rowerach. Ile zarabia? To już tajemnica firmy, ale jak widać  opłaca się. W 2016 roku 81% wypożyczeń było bezpłatnych.

15073334_10154216086496871_2763233421571926198_n

Podobał Ci się artykuł?
1010

Pomóż nam tworzyć następne. Dzięki Twojej pomocy Lublin może być Jawny!

Idea Bank
34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Czytaj również

Zobacz wszystkie

Prezydent sprzeda udziały w Motorze?

Motor Lublin zaczął szósty sezon z kolei w III lidze. Cel sportowy na ten sezon jest niezmienny - awans. Od kilku miesięcy w klubie (po raz kolejny) trwały roszady. Zatrudniono nowy sztab szkoleniowy (dwóch trenerów) i…
czytaj dalej

Szaletowe konsultacje

Artykuł nagrodzony w „konkursie dla dziennikarzy obywatelskich z Lublina”, organizowanym przez Stowarzyszenie Polska Samorządna. Na przełomie 2018/2019 roku Urząd Miasta Lublin prowadził konsultacje podwyżki opłat za korzystanie z miejskich szaletów. Celem było uzyskanie opinii mieszkańców Lublina…
czytaj dalej

Były radny w radzie nadzorczej miejskiej spółki

Były miejski radny został powołany w skład rady nadzorczej Motoru Lublin SA. Większościowym udziałowcem spółki jest Gmina Lublin. Powoływanie członków Rady Nadzorczej jest kompetencją Walnego Zgromadzenia Spółki. 93,44% głosów na Walnym ma miasto Lublin (czyt. prezydent),…
czytaj dalej

Kandydaci do senatu z Lublina

Niedawno w mediach pojawiły się informacje o starcie w wyborach do senatu z Lublina Krzysztofa Michałkiewicza (PIS) oraz Mirosława Piotrowskiego (własny komitet). Ale to nie jedyni kandydaci w walce o senat. Przedstawiamy trzy inne osoby, które…
czytaj dalej