Gazeta.JawnyLublin.pl

NA STRAŻY MIASTA

NaprawmyTo – co(ś) się zepsuło?























Wspieram Jawny Lublin:
PLN
Zrzut strony NaprawmyTo

Od kilku lat w Lublinie funkcjonuje serwis NaprawmyTo. Dzięki niemu urzędnicy mogą naprawiać problemy zgłaszane przez mieszkańców. Czy przez te kilka lat spełnił swoją funkcję? Sprawdzamy!

Czym jest serwis NaprawmyTo.pl?

Serwis NaprawmyTo ułatwia komunikację między mieszkańcami a samorządem przy rozwiązywaniu różnych problemów, np. zniszczonych przystanków, nieczytelnego oznakowania, niebezpiecznych ruin czy padłych zwierząt. W założeniu narzędzie to działa w 4 krokach: widzisz problem – zgłaszasz go – urząd reaguje – dostajesz informację o naprawie. By korzystać z serwisu nie trzeba się rejestrować. Zgłoszeń możemy dokonywać na komputerze czy przez dedykowaną aplikację na telefon. Zgłoszenia pojawiają się na mapie – każdy może je nie tylko dodać, ale także przeglądać, popierać– co pozwala w pierwszej kolejności rozwiązywać problemy zgłaszane przez dużą liczbę mieszkańców, obserwować – co pozwala śledzić postępy załatwiania sprawy czy nawet zgłaszać ich rozwiązanie – co pozwala usprawnić działanie serwisu, gdy urzędnik zapomni odnotować, że rozwiązał problem lub problem rozwiąże się sam (np. służby porządkowe uprzątną potłuczone butelki).

Dzięki NaprawmyTo w Lublinie udało się już naprawić ponad 10 tysięcy problemów, prawie 500 jest w trakcie naprawy, kolejne 300 zgłoszonych. Jest też ponad 3 tysiące zgłoszeń, które nie będą naprawione. Po boomie na zgłaszanie problemów w latach 2013-2015 liczba zgłaszanych problemów systematycznie spada. Z prawie 3500 zgłoszeń w roku 2015, w zeszłym roku liczba zgłoszeń spadła poniżej 1000!

Liczba zgłoszeń w portalu NaprawmyTo dla Lublina


Narzędzie to pozwala szybko i sprawnie identyfikować problemy pojawiające się w różnych obszarach funkcjonowania miasta. Żaden urząd nie byłby w stanie samodzielnie realizować tego typu działań ze względu na koszty – wymagałoby to delegowania dziesiątek pracowników, którzy objeżdżaliby miasto, wyszukując obszarów do naprawy. Dlatego praca wykonywana przez mieszkańców przy pomocy NaprawmyTo! jest z punktu widzenia urzędu bezcenna.

Naprawmto.pl


Mieszkańcy zgłaszają problemy

Mieszkańcy zgłaszają bardzo wiele problemów. Mogą to zrobić w kilku dedykowanych kategoriach: Infrastruktura (np. zniszczony chodnik, brak oznaczenia ulicy, zatkana studzienka), Bezpieczeństwo (niezabezpieczone przewody, nieczytelne znak, rozbita oprawa oświetleniowa), Budynki (np. graffitti, mowa nienawiści, niezabezpieczona ruina), Przyroda (np. dzikie wysypisko, uszkodzone drzewo, padłe zwierzę), Inne.

Do tej pory udało się naprawić ponad 11 tysięcy zgłoszeń, natomiast 3,7 tysiąca nie zostanie naprawionych. Inaczej mówiąc aż 72% zgłoszeń udało się naprawić, natomiast co 4 nie zostanie naprawione. Aktualnie otwartych jest 284 zgłoszenia a 423 są w trakcie naprawy.

Status zgłoszeń w portalu NaprawmyTo dla Lublina

Naprawa? To może potrwać lata!

Okazuje się, że proces naprawy może trwać bardzo długo! Spośród zgłoszeń będących w naprawie znajdziemy takie, które zostały zgłoszone jeszcze w 2012 roku – 7 lat temu! Aktualnie najwięcej zgłoszeń w trakcie naprawy pochodzi z 2015 i 2019 roku – po ok. 120.

Liczba i status zgłoszeń w portalu NaprawmyTo dla Lublina

Pośród 284 zgłoszeń o statusie otwarte najwięcej pochodzi z bieżącego roku – aż 194. Jest jednak kilka zgłoszeń z 2014 i 2015 roku oraz kilkadziesiąt z ostatnich dwóch lat. Fakt, że wciąż są otwarte oznacza, że żaden urzędnik ani nie zadeklarował, że zostaną naprawione, ani, że nie zostaną naprawione.

Zgłoszenie przeterminowane nie zostanie naprawione

Część zgłoszeń otrzymało status „Nie zostanie naprawione”. Przyczyny są różne – od tego, że samorząd nie jest właściwy do naprawy (np. wyrwa w jezdni znajduje się na drodze prywatnej) przez brak środków na daną naprawę, bo wymagałaby np. kompleksowego remontu ulicy po brak… reakcji ze strony urzędników. Część zgłoszeń po roku zostaje opatrzona takim komentarzem:

„Bardzo nam przykro, ale żadna z odpowiedzialnych za daną sprawę instytucji nie rozwiązała problemu. Zmieniamy status alertu na “Nie zostanie naprawione” (przynajmniej poprzez serwis NaprawmyTo). Po wprowadzonych zmianach ważność alertów z kategorii „infrastruktura rowerowa” trwa 1 rok. Więcej informacji znajdą Państwo w zakładce „Lubelskie FAQ”.

Jeśli w przyszłości uda się daną sprawę rozwiązać, oczywiście Państwa poinformujemy”

Czy użytkownicy serwisu czytają „Lubelskie FAQ”? Pewnie nie. Nie ma to jednak znaczenia, bo podana strona nie istnieje! Zgłosiliśmy to – ponad dwa tygodnie po zgłoszeniu nie dostaliśmy żadnej odpowiedzi a strona dalej nie działa.

Ile to kosztuje

Za prowadzenie serwisu Naprawmyto miasto płaci dwóm podmiotom. Fundacja Pracownia Badań I Innowacji Społecznych Stocznia z Warszawy otrzymuje co roku ok. 15 tysięcy za sam dostęp do serwisu (jego utrzymanie, rozwijanie, opłaty za serwer itd.). Stowarzyszenie Homo Faber z Lublin otrzymuje miesięcznie tysiąc złotych za zarządzania stroną.

Wiedza bezcenna czy bezwartościowa?

Przeglądając zgłoszenia mieszkańców trzeba przyznać, że część z nich jest opisana w słaby sposób, wielu brakuje zdjęć. Niestety czytając odpowiedzi na nierozwiązane problemy trudno odnieść wrażenie, że urzędnicy chcieli pomóc – przykładowo gdy wskazują, że zgłoszenie jest zbyt ogólne i bez dokładnej lokalizacji a mieszkaniec domaga się przejścia dla pieszych w ściśle określonej lokalizacji na mapie, z którego korzysta wielu mieszkańców. Gdzie dalej pójdzie naprawmyto? Nie wiemy, ale chyba naprawmyto wymaga naprawy.

Podobał Ci się artykuł?
1010

Pomóż nam tworzyć następne. Dzięki Twojej pomocy Lublin może być Jawny!

Idea Bank
34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Czytaj również

Zobacz wszystkie

Dzień sąsiada

Dzień sąsiada jest w naszym interesie Modne i nośne słowo - społeczeństwo obywatelskie. Co to właściwie znaczy? Dla ludzi z mojego pokolenia kojarzy się z czasami socjalizmu w Polsce. Gdzie często używało się słowa „Obywatelu”. Jednak…
czytaj dalej

Opaska telemedyczna dla lubelskich seniorów – oczekiwania a rzeczywistość

W lipcu 2019 roku rozpoczęto rekrutację seniorów do pilotażowego programu, który z założenia miał zapewnić bezpieczeństwo zdrowotne najstarszym mieszkańcom naszego miasta. 400 osób otrzymało specjalne opaski monitorujące parametry życiowe. Roczny koszt tego programu to 190 tys.…
czytaj dalej

Co doskwiera osobom z niepełnosprawnością w Lublinie?

Lubelskie organizacja pozarządowe, na zlecenie ministerstwa sprawdziły jak przestrzegana są prawa osób niepełnosprawnych. Swoje spostrzeżenia zawarli w zbiorczym raporcie. Jedną z kilkunastu kontrolowanych w województwie jednostek był Urząd Miasta Lublin. Jak wypadł? (więcej…)
czytaj dalej

Co w budżecie miasta na 2020 dla seniorów?

Prezydent Lublina zaprezentował projekt budżetu miasta na 2020 rok. Choć dokument będzie jeszcze szlifowany i uzgadniany z radnymi, to główne składowe nie ulegną zmianie. Ile uwagi przyszłorocznym projekcie budżetu miasta poświęcono seniorom? Które wydatki i inwestycje…
czytaj dalej