Gazeta.JawnyLublin.pl

NA STRAŻY MIASTA

Społecznicy sprawdzili stan rowerów publicznych – jest źle























Wspieram Jawny Lublin:
PLN
audyt LRM

Na stan rowerów publicznych narzekał każdy kto się nimi przejechał. Społecznicy z Porozumienie Rowerowego postanowili sprawdzić ich stan. Okazją ku temu było rozpoczęcie kolejnego sezonu i pojawienie się rowerów publicznych na ulicach Lublina. Z przerwy powinni wrócić sprawne i przeserwisowane. Czy rzeczywiście tak się stało?

W dniach 25-27 marca aktywiści Porozumienia Rowerowego przeprowadzili społeczny audyt stanu technicznego 109 rowerów z systemu Lubelski Rower Miejski. Rowerzyści sprawdzili co 10 rower na co 5 stacji. Spośród wszystkich skontrolowanych rowerów, tylko co 3 działał bez żadnych zastrzeżeń. W podobnej liczbie rowerów wykryto jedną usterkę. Dwie usterki wykryto w 30 rowerach. Aż 9 rowerów miało 3 usterki. Łącznie rowerzyści ujawnili 125 usterek. W 29 rowerach stwierdzone usterki uniemożliwiały poruszanie się rowerem, ponieważ rowery nie spełniały wymagań technicznych (m.in. nie posiadały dzwonka, oświetlenia lub odblasków czy sprawnie działającego hamulca).

Długa lista usterek

Audytorzy ujawnili następujące usterki: zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach, usterki oświetlenia tylnego, usterki napędu, obracające się chwyty kierownicy, problemy z siodełkiem, usterki układu kierowniczego, usterki hamulca przedniego, usterki oświetlenia przedniego, usterki dzwonka, problemy ze zmianą biegów, problemy ze zwrotem, usterki hamulca tylnego. Najczęściej pojawiającą się usterką było zbyt niskie ciśnienie w oponach, co przekłada się na konieczność włożenia większego wysiłku w jazdę rowerem. Zwiększa to także prawdopodobieństwo złapania gumy oraz uszkodzenia opony. Brak powietrza w oponie jest taka powszechną usterką, że w zeszłym roku mieszkańcy w Budżecie Obywatelskim wybrali projekt Lublin Przyjazny Rowerzystom, który zakłada lokalizację 25 pompek przy stacjach rowerowych.

Jak zapewniają rowerzyści wszystkie usterki zostaną zgłoszone operatorowi Lubelskiego Roweru Miejskiego. Ten zresztą kontaktował się już z Porozumieniem Rowerowym i był przejęty sytuacją i zobowiązał się do naprawy uchybień.

Wszystkim zależy na poprawie

Audyt potwierdza to o czym wszyscy wiedzą – łatwo trafić na niesprawny rower publiczny. Mimo tego przez 5 lat funkcjonowania operator firma Nextbike nie otrzymała żadnych kar. – Przeprowadziliśmy własną kontrolę. Prowadził ją pracownik Zarządu Dróg i Mostów oraz przedstawiciel operatora. Firma Nextbike otrzymała wezwanie do naprawy stwierdzonych usterek. Jeśli tego nie zrobią muszą się liczyć z możliwością naliczenia kar umownych – mówi Karol Kieliszek z lubelskiego Ratusza. Usterki stwierdzone przez urząd pokrywają się z usterkami zgłaszanymi przez społeczników, jednak  dotyczą znacznie mniejszej liczby rowerów.

Zdaniem Michała Wolnego z Porozumienia Rowerowego konieczna jest zmiana procedur zgłaszania awarii. – Obecnie, po zwrocie roweru, aplikacja nie umożliwia zgłoszenie jego usterki. Ponadto, po zgłoszeniu usterki użytkownik nie dostaje informacji zwrotnej czy usterka została usunięta. Użytkownik nie jest też w żaden sposób nagradzany za zgłoszone usterki.

O komentarz poprosiliśmy firmę Nextbike. – W trakcie przerwy zimowej rowery były serwisowane. Nasze działania nie ograniczają się do ustawienia rowerów w momencie otwarcia systemu. Zapewniamy ich bieżącą relokację oraz serwis. Jeśli ktoś widzi uszkodzony lub porzucony rower publiczny powinien to do nas zgłosić, tak byśmy mogli zareagować – mówi rzecznik prasowy Marek Pogorzelski.


Podobał Ci się artykuł? Cenisz niezależne dziennikarstwo?

Wpłać teraz:


34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Fundacja Wolności, ul. Krakowskie Przedmieście 13/5A, 20-002 Lublin

Podobał Ci się artykuł?
1010

Pomóż nam tworzyć następne. Dzięki Twojej pomocy Lublin może być Jawny!

Idea Bank
34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Czytaj również

Zobacz wszystkie

Lublin najbardziej zielonym miastem. Czy jest się z czego cieszyć? (felieton)

Władze miasta pękają z dumy, bo wbrew utyskiwaniom aktywistów Lublin został uznany za najbardziej zielone miasto. Skąd wziął się ten tytuł i czy jest się z czego cieszyć? (więcej…)
czytaj dalej

Samorządy „oszczędziły” na pandemii

Pandemia to nie tylko dodatkowe wydatki na środki bezpieczeństwa, czy pracownicy urzędów w kwarantannie. Samorządy w trakcie pandemii musiały ciąć wydatki, ale też niespodziewanie… oszczędzały. Fundacja Wolności przebadała kondycję 10 lubelskich samorządów w związku z COVID-19.…
czytaj dalej

Znaczny spadek liczby osób przekazujących 1% podatku

Z terenu działania Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie, w tym roku około 8 tysięcy podatników mniej niż rok wcześniej zdecydowało się przekazać swój 1% wybranym organizacjom pożytku publicznego. Ci, którzy nie wskazali żadnej organizacji, tych cały…
czytaj dalej