Gazeta.JawnyLublin.pl

NA STRAŻY MIASTA

Super śmietnik – nie do naprawienia?























Wspieram Jawny Lublin:
PLN
Smarta śmietnik i miś

W sierpniu zeszłego roku wzdłuż Bystrzycy pojawiły się 3 zestawy ławek ze śmietnikami. Nie byle jakie, bo solarne i „inteligentne”. Po awarii – z jednego nie można korzystać od 4 miesięcy. Co gorsze urządzenia za prawie 100 tys. zł nie są na stałe a tylko na chwilę!

Ławki pozwalają naładować telefon, zaś śmietniki same miały informować służby miejskiej o tym, że są pełne. Pierwszej rocznicy bez żadnej awarii nie doczekał jeden ze śmietników. Od 13 lipca mieszkańcy Lublina obserwują „inteligentny” kosz zza folii. Już w lipcu Jawny Lublin interweniował, bo wraz z uszkodzonym koszem… zabezpieczona została sprawna ławka. – Przyczyną wyłączenia z użytkowania kosza na odpady z panelem fotowoltaicznym jest stwierdzona usterka techniczna – dowiedzieliśmy się wówczas w biurze prasowym Ratusza.

Smart, czyli bezużyteczne?

Minęły 4 miesiące a śmietnik jak nie działał, tak nie działa. Ot złośliwość „inteligentnych” urządzeń, że jak padnie elektronika to nawet kosze na śmieci stają się bezużyteczne. O przyczyny opóźnienia spytaliśmy urzędników. – Warunkiem przywrócenia sprzętu do użytkowania po naprawie gwarancyjnej jest potwierdzenie tego odpowiednimi dokumentami. Do tej pory, mimo ponagleń z naszej strony, nie otrzymaliśmy od gwaranta dokumentów, z których jednoznacznie wynika, że urządzenie jest sprawne i użytkownicy mogą z niego bezpiecznie korzystać – tłumaczyła nam miesiąc temu Izolda Boguta z biura prasowego magistratu. O wyjaśnienie poprosiliśmy też firmę Seedia. Jak udało się nam dowiedzieć problemem są… brakujące klucze, którymi otwiera się śmietniki. Zostały już wysłane do Lublina.

Próbowaliśmy się dowiedzieć, czy w związku z opóźnieniem zostaną naliczone jakieś kary umowne. – Ewentualne nałożenie kary będzie rozważane po zakończeniu całej procedury naprawczej przez gwaranta – usłyszeliśmy. Nie dostaliśmy, jednak informacji w jakim terminie ławka powinna być naprawiona.

Solarna ławka i smart śmietnik nad Bystrzycą

Nie działa 4 miesiące – będzie zniżka 50%?

Poprosiliśmy o udostępnienie umowy na ustawienie 3 ławek i 3 śmietników. Wykonawcą jest firma SEEDIA, a wartość urządzeń to ponad 90 tys. zł! Z umowy wynika, że urządzenia są objęte 24 miesięczną gwarancją. W razie awarii w ciągu 2 dni od zgłoszenia wykonawca powinien przystąpić do naprawy, na co ma 14 dni. Jeśli naprawa nie jest możliwa to w ciągu 7 dni należy wymienić uszkodzone urządzenia. Krótko mówiąc od początku sierpnia śmietnik powinien być sprawny.

Zgodnie z umową za opóźnienie grozi kara w wysokości 0,5% wynagrodzenia za dzień opóźnienia w naprawie, czyli ok. 450 zł. Jak łatwo policzyć za ponad 100 dni opóźnienia urzędnicy powinni naliczyć już 50% kary, czyli 45 tys. zł!!!

W umowie znaleźliśmy jeszcze jeden ciekawy zapis. Okazuje się, że ławki i śmietniki za 90 tys. zł nie są na zawsze, a tylko na 30 miesięcy. Po tym czasie wykonawca ma je z Lublina zabrać i zutylizować! Wydaje się, że sytuacji najlepiej pasuje cytat z filmu Miś: „Prawdziwe pieniądze robi się na drogich, słomianych inwestycjach”.

Uzupełnienie z 25.11.2021:

Otrzymaliśmy wyjaśnienie przekreślonej informacji od Moniki Głazik z Biura Prasowego w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin:

Zapisy §8 umowy zawartej między Gminą Lublin a dostawcą ławek mówiące o 30 miesięcznym okresie obowiązku demontażu i utylizacji, dotyczą warunków gwarancji, a nie użytkowania urządzenia. Wykonawca w okresie 30 miesięcy od daty odbioru końcowego zobowiązał się do odbioru i demontażu w terminie 14 dni od daty zgłoszenia urządzeń na własny koszt oraz podania ich utylizacji i recyklingowi zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Taka sytuacja mogłaby nastąpić w chwili wystąpienia w urządzeniu lub jego komponentach wad niemożliwych do usunięcia i konieczności jego utylizacji.

Przedmiotem zawartej umowy była dostawa urządzeń, ich montaż i serwis, a nie ich najem. Zgodnie z zapisami §8 ust. 4 umowy, przeniesienie własności urządzeń na Zamawiającego, czyli na Gminę Lublin nastąpiło z chwilą podpisania protokołu końcowego urządzeń. 

Monika Głazik – Biuro Prasowe w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin

Za błąd serdecznie przepraszam.


Poniżej treść umowy na solarne ławki i „inteligentne” śmietniki.

Umowa-nr_19_GK_20-smart-lawka-Lublin


Podobał Ci się artykuł? Cenisz niezależne dziennikarstwo?

Wpłać teraz:


34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Fundacja Wolności, ul. Krakowskie Przedmieście 13/5A, 20-002 Lublin

Podobał Ci się artykuł?
1010

Pomóż nam tworzyć następne. Dzięki Twojej pomocy Lublin może być Jawny!

Idea Bank
34 1950 0001 2006 0330 1807 0002

Czytaj również

Zobacz wszystkie

Lublin 2030: zieleń wygrała z drogami

W trakcie debaty dot. zieleni i zrównoważonej urbanistyki najwięcej emocji wzbudziło nawiązanie do studium Lublina. Paneliści rozmawiali o zieleni i przyszłym zagospodarowaniu Lublina. Wśród poruszonych tematów zabrakło m.in. rozmów dot. 1/5 corocznego budżetu miasta, czyli dróg…
czytaj dalej

Lublin wciąż się wyludnia

W ciągu pięciu lat z ksiąg meldunkowych lubelskiego urzędu miasta ubyło prawie dziewięć tysięcy osób. Pandemia koronawirusa tylko przyspieszyła proces wyludniania się naszego miasta. Tylko do października tego roku bilans meldunkowy wynosi prawie dwa i pół…
czytaj dalej

Przychodzi agent CBA do prezydenta

Gdzie lubelscy przedsiębiorcy z branży architektoniczno-deweloperskiej spotykali się z agentem CBA udającym biznesmena zainteresowanego wybudowaniem pierwszego w mieście drapacza chmur? Kto mógł wejść „z ulicy” do prezydenta Lublina? Jak wyglądało spotkanie biznesmenów i agenta z Krzysztofem…
czytaj dalej

Dodaj komentarz